A nyílt tenderfelhívást az uniós közbeszerzési közlönyben jelentette meg a BFK.

A kiírás Budapest vasúti átjárhatóságán a következőket érti:

- a Déli pályaudvar térségén keresztül a Nyugati pályaudvarhoz vezető, új vasúti összekötő alagút létesítése,

- a Nyugati pályaudvar központi pályaudvarrá alakítása,

- a fejpályaudvarok és a budapesti vonalszakaszok fejlesztése,

- a vasúti üzem alól felszabaduló területek funkcióváltása.

Ezekre kér a BFK részletes megvalósíthatósági tanulmányt. A szóban forgó alagút - a nyomvonal változattól függően - minimum 4, maximum 7 kilométer hosszú lenne, benne két vágány futna, továbbá meg kell tervezni a vasúti alagúti vonalszakasz felszíni kapcsolatait is. A tervezési idő 16 hónap.

Ajánlatot az tehet, akinek az elmúlt három lezárt üzleti évben a nettó árbevétele elérte az 1,2 milliárd forintot és ebből a vasúti létesítményre vonatkozó megvalósíthatósági tanulmány és/vagy döntés-előkészítő tanulmány és/vagy tanulmányterv és/vagy költség-haszon elemzés készítése legalább 200 millió forintot tett ki. Az ajánlattételi határidő július 2. Az értékelésnél 50-50 súlyszámmal szerepel az ár és az ajánlattevő szakembereinek a tapasztalata.

A tenderfelhívás megjelenése után a BFK kiadott egy közleményt, amely szerint a közlekedésfejlesztésben a vasútnak kulcsszerepet kell játszania. A Budapest Fejlesztési Központ irányításával véglegesítés előtt álló Budapest Vasúti Stratégia (BVS) megállapításai szerint jól irányzott, összehangolt, Budapest nagyvárosi léptékének megfelelő fejlesztésekkel egyszerre reálisan lehetséges és szükséges több utas gyorsabb szállítására alkalmas, megbízható, a városi közlekedésbe beépülő, sűrűn közlekedő, a városon átjáró hálózatot képező vasúti rendszer kiépítése.

A Budapesten áthaladó vasúti szolgáltatások bővítésének kulcseleme a szűkös, elavult és helyben már nem fejleszthető fejpályaudvarok kiváltása, illetve tehermentesítése. Az eredetileg városszéli Nyugati, Déli és Keleti pályaudvar működési logikája érdemben nem változott az elmúlt másfél évszázadban, és mára alkalmatlanná vált a további fejlesztési igények befogadására. Nagyobb kapacitást ebben a rendszerben csak a pályaudvarok bővítésével lehetne biztosítani, ami az időközben beépült, sőt belvárosivá vált környezetben nem lehetséges

- derül ki a BFK-közleményből, amely szerint Kiutat a fejpályaudvarok összekötése és átmenő rendszerű pályaudvarrá alakítása jelent.