A kormány újra felmelegítette, hogy a MÁV egykori teherfuvarozási cégében részesedést vásárolna az állam - írja a Népszava. A cég ma a Rail Cargo Austria tulajdonában van, Rail Cargo Hungaria Zrt. néven. Az üzlettől nem várható haszon, ugyanis a zrt. a 2014-2018 közötti öt évben 5,8 milliárdos adózás utáni veszteséggel működött. Ha a magyar állam kisebbségi részesedét vásárol egy veszteséges cégben, akkor a veszteség finanszírozásába száll be az adófizetők pénzéből.

Februárban az állami vagyon kezeléséért felelős miniszter Bártfai-Máger-Andrea közleményben tudatta, hogy az állami vagyon nyilvántartatási értéke 2010 és 2019 között 52 százalékkal hatezermilliárd forinttal nőtt - legalábbis papíron. Ugyanis míg a serpenyő egyik felében egy virtuális vagyonnövekmény áll, a másik oldalon a valóságosan elégetett közel 1300 milliárd forint, ennyi pénzt vitt el ugyanis 2011 és 2018 között az állami vagyon kezelése a bevételek levonása után.

A vizsgált időszakban az állami vagyon működtetésre összesen 2265 milliárd forintot költött az állam, eközben alig 967 milliárdos bevétele származott. Ennyi ment el az adófizetők pénzéből a már állami kézben lévő cégek működésnek támogatásra, új cégrészesedések vásárlásra, ingatlanok vagy épp nagy értékű műkincsek (Munkácsy-képek, a Seuso-kincsek) megvásárlására.

példa a legnagyobb egyedi ügylet, a Mol 20 százalékának megvásárlása az orosz Szurgutnyeftegaz-tól, amire 498 milliárd forintot fordított a kormány. Ezzel a Mol kiszabadult az orosz medve öleléséből - az ilyen befektetéseket nevezi Bárfai-Mager stratégia vásárlásoknak. A részvényeket 18 940 forinton vette meg az állam, ma a nyolcadára darabolt Mol részvény 2500 forinton forog, vagyis egy régi részvény ára 20 080 forintra jön ki - ez a bő ezer forint nyolc év alatt, amely például növelte a vagyont.

Mindez azonban addig papíron kimutatott növekmény, amíg állam tartja a részesedését, mégpedig nincs napirenden a Mol-részesedés eladása. Az állam 500 milliárdos Mol-befektetése évi 20-25 milliárd forintnyi osztalékot fial, vagyis húsz év alatt hozza vissza a befektetés értékét az inflációval nem számolva.