Jövőre jöhet a nagy béremelés az állami cégeknél

A MÁV - saját forrás bevonása mellett - béremelésre fordítaná a szociális hozzájárulási adó csökkentéséből származó megtakarítást. Majd ősszel kezdődhetnek egyeztetések egy, a korábbihoz hasonló, többéves bérrendezésről. Az ágazati szakszervezet jövőre 15 százalékos béremelést tart szükségesnek a közúti személyszállításban - írta a Magyar Nemzet.
Domokos László, 2019. július 8. hétfő, 08:34
Fotó: Napi.hu - Völgyi Attila

A munkavállalóknak adná a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. a szociális hozzájárulási adó (szocho) júliusi csökkentéséből származó mintegy 1,8 milliárd forintnyi megtakarítást - derült ki a Vasúti Érdekegyeztető Tanács legutóbbi ülésén.

A Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete szerint Homolya Róbert, a vasúttársaság elnök-vezérigazgatója ígéretet tett: július végéig elemzést készítenek arról, hogy a bértorlódás kezelésére milyen kompenzációkra van szükség, és ennek alapján - ha a fenntartó rábólint - kiegészítő bérrendezésre számíthatnak az érintett munkavállalók. A stratégiai munkakörökben, a létszámhiánnyal küzdő végrehajtó szolgálatban foglalkoztatott dolgozóknak tervez emelést a vállalat, ez a MÁV-csoport dolgozói közül hozzávetőleg 18 ezer főt érintene - írta a napilap.

Várhatóan ősszel kezdődnek tárgyalások az állami vállalatok és a szakszervezetek között a nemrégiben létrehozott Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumának keretében egy újabb, hosszú távra szóló bérrendezési programról. Az idén átlagosan öt százalékkal nőttek a keresetek a vasútnál, a Volánoknál, a postánál, illetve az állami fenntartású közműszektor bizonyos területein - a a 2017-ben megkötött egyezség részeként.

Ha az őszi tárgyalásokon egyezségre jutnak az állami cégek és a szakszervezetek, majd arra a kormány is rábólint, 2020-tól újabb, várhatóan legalább két évre szóló bérrendezésben részesülnek a munkavállalók.

A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége legalább 15 százalékos bérrendezést vár el 2020-ra. Az érdekképviselet úgy látja, a közösségi közlekedésben - elsősorban az autóbuszos személyszállításban - jövőre olyan mértékű elvándorlás jöhet, amely már veszélyeztetheti a szolgáltatás stabil fenntartását.

HOZZÁSZÓLÁSOK