Állami pénzre vár a MÁV

Az idén a tervezettnél jobban alakulhat a MÁV-csoport eredménye, ám ehhez az is kell, hogy a közösségi közlekedési szolgáltatókat érintő tavaszi kormányzati zárolást ősszel feloldják.
Ádám Viktor, Napi.hu, 2013. október 10. csütörtök, 10:07
Fotó: Napi.hu

Az idén a tervezettnél jobban alakulhat a MÁV-csoport és a MÁV Zrt. eredménye, további hitelfelvételt nem terveznek, a saját és állami bevételek elegendőek a működéshez, ám ehhez az is kell, hogy a 10 százalékos tavaszi zárolást - ami a Volánokat és a GySEV-et is érinti - a kabinet ígéretének megfelelően feloldják - mondta mondta Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencián. (Amint arról beszámoltunk, a jövő évi költségvetés azzal számol, hogy a magyar állam átvállalja a MÁV 35 milliárd forint értékű kötvénytartozását annak járulékaival együtt.)

Tavaly üzemi szinten már nyereséges volt a vasúttársaság, a csoport 14,9, a MÁV Zrt. 2,9 milliárdos eredményt hozott össze - igaz, a korábbi terhek miatt a mérleg szerinti eredmény mínuszt mutatott. A Céginfo.hu adatai szerint a MÁV Zrt. tavaly 167,3 milliárd forint nettó árbevétel mellett 6,5 milliárdos mérleg szerinti veszteséget produkált.

Bár csak a technikai és jogi lépések - köztük a szakszervezeti egyeztetések és a kollektív szerződések összehangolása - van hátra ahhoz, hogy 2014. január 1-jével újra egy, 15 ezer főt foglalkoztató társaságban egyesülhessen a jónéhány éve szétválasztott MÁV-Start Zrt., a MÁV-Trakció Zrt. és a MÁV-Gépészet Zrt., miközben a pályaműködtetői tevékenységet a Nemzeti Vasúti Pályaműködtető Zrt.-be szervezik ki.

Dávid Ilona elmondta: az állam 10 éves közszolgáltatási szerződést kötött a MÁV-Starttal, ez idő alatt kell a többi vasúti személyszállítóval versenyképes szolgáltatást kiépíteni. A szolgáltatási színvonal évről évre javulni fog - ígérte Dávid Ilona hozzátéve, hogy EU- és saját forrásból fejlesztenek majd úgy, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a nagyobb, a MÁV a kisebb projektekre pályázik. Az elnök-vezérigazgató a kitörési pontok között említette a vasúti infrastruktúra fejlesztését hozzátéve, hogy a nyugati vasúttársaságok az elmúlt 20 évben folyamatosan fejlesztettek, lecserélték a gördülőállományt, megújították az állomásokat, ezért állnak jobban. Mi e feladat elején tartunk, amihez sok forrás és idő is kell - fogalmazott Dávid Ilona.

HOZZÁSZÓLÁSOK