Alternatív tippek kapcsolatépítésre

Számos lehetőség áll a vállalkozások rendelkezésére, ha új üzletfeleket akarnak találni maguknak. A Napi Gazdaság Online a teljesség igénye nélkül bemutat néhány hazánkban már működő, ám kevésbé ismert módszert.
Dzindzisz Sztefan, 2012. augusztus 14. kedd, 15:47
Fotó: Napi.hu

Manapság nem telik el olyan nap, hogy ne halljunk az internetes közösségi oldalakról, így nem meglepő, hogy egy magára valamit is adó cég rendelkezik Facebook-profillal. Ám ezzel leginkább a vásárlókat lehet elérni, nem a potenciális üzletfeleket, így várható volt, hogy ezen oldalak népszerűségét meglovagolva, idővel megjelennek a kifejezetten a vállalkozások számára létrehozott közösségi oldalak. Ilyenekre itthon is találunk példát, ahol már nemcsak a magyar cégekkel van lehetőségünk kapcsolatot felvenni, de akár az exportpartnereket is kereshetünk.

Ilyen a másfél éve üzemelő és az online üzleti közösséget építő Cégprofil elnevezésű oldal, amelyre ennyi idő alatt valamivel több mint 35 ezer cég regisztrált, akikből 3 ezer a mai napig aktív - mondta lapunk érdeklődésére Bákány Tamás ügyvezető. A honlap alapvető célja, hogy a - felhasználók 90 százalékát adó kis- és középvállalati vezetők a regisztrációt követően, IT tudásuktól függetlenül viszonylag gyorsan elérhessék a potenciális üzletfeleiket.

Partnerkereső adatbázis üzemeltetnek

Ebben az oldal úgy kíván a segítségükre lenni, hogy saját kereső rendszerében termék, szolgáltatás, cégnév, földrajzi elhelyezkedés, illetve felhasználó alapján is tudnak új partnereket keresni - ennek megkönnyítése érdekében 198 kategóriába és alkategóriába rendezték a cégadatbázist. A regisztráltak ezek után a belső levelezőrendszer segítségével vehetik fel a kapcsolatot a leendő ügyfelekkel, de a cégeknek arra is lehetősége van, hogy céges profil oldalán fórumot, vagy közleményt hozzanak létre.

Ezen kívül az árajánlat bekérő funkcióval közvetlenül tudnak érdeklődni a termékek és a szolgáltatások iránt, amit akár egyszerre több cégnek is elküldhetnek, megversenyeztetve azokat. Bár arról Bákány nem rendelkezett konkrét információval, hogy hány cégnek sikerült a Cégprofilon keresztül tényleges üzletet kötnie, annyit azonban kiemelt, hogy a belső levelező rendszerük aktivitásából azt olvassák ki, hogy a felhasználóik kihasználják az oldal nyújtotta lehetőségeket és szívesen kommunikálnak egymással.

A regisztráló cégeket nem ellenőrzik, ezt egyelőre a tagokra bízzák, akik minden céges adatlapon elérhetik a "like" illetve "dislike" értékelő funkciót. Ezen kívül a cég hivatalos adatait is lekérhetik az érdeklődők az adott vállalatról, hiszen egy link segítségével könnyen az E-cégjegyzék adatbázisában találhatják magukat - emelte ki az ügyvezető.

Exporthoz partnert az interneten

Februárban kezdte meg élesben a működését az Innoinfo nevű üzleti közösségi oldal, melynek célja, hogy könnyebben találjanak egymásra a szlovák és a magyar kiscégek. Az internetes oldalra gyakorlatilag bárki regisztrálhat, a honlapot működtető Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) semmilyen feltételt nem szabott, még kamarai tagságot sem - tájékoztatta a Napi Gazdaság Online-t a szervezet.

Az alapvető céges információk megadása után mindenki feltöltheti a vállalkozására, illetve annak tevékenységére vonatkozó információkat, saját arculatára formálhatja az adatlapját (például hírek, események, képgalériák és szavazások közzétételére is van lehetőség), ám ez utóbbi lépés akár ki is hagyható. Ezután akár több szempont alapján is kereshetnek üzleti partnert a kkv-k: akár kulcsszó, tevékenységi csoport vagy konkrét tevékenység alapján. A BKIK szerint ennek köszönhetően egy magyar gyártó könnyedén talál majd szlovák beszállítót az oldal segítségével, de akár úgy is, hogy feltölti a saját lapjára, hogy milyen vállalkozást keres és a leendő partner találja meg őt.

A februári kezdés óta eltelt fél év alatt 700 vállalkozás regisztrált az oldalra, ami valamivel elmarad a BKIK által várttól. Arra a kérdésünkre, hogy hány konkrét üzleti kapcsolat jött létre az Innoinfo projektnek köszönhetően kitérő választ kaptunk, a BKIK-nak nincsenek ilyen adatai. A szervezet ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az indulás óta csak pozitív visszajelzéseket kaptak. Ennek is köszönhető, hogy nemrég elérhetővé tették a portált román nyelven is (így már négy nyelven: magyarul, szlovákul, angolul és románul is elérhető az oldal), azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a román kkv-k felé nyissanak ezzel.

A magyar-szerb kapcsolatokat is fejlesztik

Még nem indult el, de már készülőben van egy hasonló honlap, amellyel a szerb kkv-k felé nyitnának egy kommunikációs csatornát a magyar cégeknek - tájékoztatta a Napi Gazdaság Online-t Jójárt Miklós, a Magyar-Szerb Kereskedelmi és Iparkamara ügyvezető alelnöke. Bár sok konkrétumot a programról most még nem tudott elárulni, annyit elmondott, hogy a népszerűsítés érdekében elküldik a környékbeli megyei kamaráknak a honlap hírét, így is segítve annak népszerűsítését. Jójárt reményei szerint hálósodó rendszer lesz, tehát a kkv-k egymás üzleti partnereinek is felhívják a figyelmét a honlapra, így pedig akár létrejöhet egy pár ezres taglétszám, sőt "siker esetén ez elérheti a tízezret is".

Ha a személyes találkozás a fontos

Máig sok olyan vállalatvezető van viszont, akinek a személyes találkozás a legfontosabb, az, hogy belenézhessen a leendő üzlettársa szemébe. Nekik is megvannak a maguk lehetőségei: a nemzetközi hátterű BNI például 2008 óta működik hazánkban, jelenleg országosan 350 vállalkozás tagja a szervezetnek - mondta lapunk érdeklődésére Avidor András, magyarországi vezető. Ugyanabban az évben indult a Kapcsolatépítő Üzleti Randi Klub, amelynek az indulás óta 1652 vállalkozásnak 11 607 üzleti tárgyalását bonyolította - jelentette ki Vereb István, a KÜR Klub alapítója.

A két rendszer hatékonyan, mégis különböző módon működik: a BNI-nál 20-50 fős állandó csoportoknak és látogató vendégeiknek terveznek heti rendszerességű, összesen évi 50 találkozót, egy csoport átlagosan 27 fővel dolgozik, az egyetlen kikötés, hogy két ugyanolyan szakmájú szakember nem lehet tagja a csoportnak - emelte ki Avidor. Magyarázatként elmondta, hogy az ő rendszerük lényege, hogy a tagok egymásnak ajánlják az ügyfeleiket (például egy jól dolgozó könyvelőt az éppen könyvelőt kereső üzleti partnernek, ismerősnek), cserébe pedig elvárják, hogy alkalom adtán a másik is ajánlja őket.

Az ajánlások alapja a rendszeres találkozók által kialakuló egymás iránti bizalom és kölcsönösség, a jutalékozás pedig szigorúan tiltott. Amennyiben két ügyvéd lenne egy találkozón, úgy nem lehetne eldönteni kit is ajánljunk az ügyfeleinknek, de például két ember megfér az IT-szektorból, ha az egyik hardverekkel, a másik pedig a felhőszolgáltatásokkal foglalkozik - magyarázta a BNI Magyarország társigazgatója.

Van, aki bállal köti össze a kapcsolatépítést
Január végén tartotta Fejér megye gazdasága bált a helyi iparkamara - adta hírül az év elején a Fejér Megyei Hírlap. A cikk szerint a Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara azért rendezi meg az eseményt, mert "fontos küldetésének tekinti a közösségi kapcsolatok fejlesztését", egyúttal az üzleti kapcsolatok szorosabbá tételét. A meghívóban szereplő szöveg szerint a helyszínen a szórakozást lehet összekötni az üzleti kapcsolatépítéssel, hiszen a tánczenével, műsorral, illetve többfogásos vacsorával várták a vendégeket a bálra, ahol az ültetésnél is figyelembe vették a vendégek igényeit.

A KÜR Klubnál maximum 70 fősek az országos találkozók, melyek minden második hónapban kerülnek megrendezésre Budapesten és vidéken - mondta Vereb, aki hozzátette, hogy náluk a rendezvény előtt mindenki elkészíti bemutatkozó anyagát. Ezek alapján a cégek kiválasztják, kikkel szeretnének tárgyalni, majd egy optimalizáló szoftver segítségével az igényeket összepárosítják. A találkozókon így a potenciális partnerek 20 perces, négyszemközti tárgyalásokat folytatnak.

A BNI egy zártkörű szervezet, ahova bekerülni csak a már bent lévő tagok hozzájárulásával lehet - mondta Avidor. Aki jelentkezne a szervezetbe, az elmehet "vendégségbe" egy ilyen találkozóra, ha pedig tetszettek neki a látottak, akkor kitölt egy jelentkezési lapot, majd a csoportban lévő állandó tagok döntik el, hogy akarnak-e vele együttműködni, azaz felveszik-e a csoportba. Az Üzleti Randi Klub a találkozóira szeretettel vár mindenféle, gyártó, termelő, kereskedő és szolgáltató vállalkozásokat is, ám azonos tevékenységből egy rendezvényen maximum 3 vehet részt - hangsúlyozta Vereb.

Az elégedettség foka

Az elért eredményekkel mindkét cég elégedett. Vereb szerint a mai gazdasági viszonyok ellenére az Üzleti Randi Klub folyamatosan fejlődik. A klub statisztikái alapján a tagok 38 százaléka már egy találkozó után is konkrét üzleti megállapodást könyvelhetett el, míg további 31 százalékuk esetében alakultak ki a kapcsolódási pontok, azaz vannak árajánlatkérések, folyamatban vannak az ajánlások, de 24 százalék nyilatkozott úgy, hogy olyan információkkal gazdagodott, amelyek a későbbiekben lehetnek gyümölcsözőek.

Ugyancsak elégedettségének adott hangot Avidor is, aki elmondta, hogy csak tavaly 7800 üzleti ajánlás jött létre, amelynek következtében ötmilliárd forintnyi árbevétel növekedést regisztrálhattak a tagjaik. Az idei év azonban még jobban indult, már most 5,6 milliárd forintnál tartanak és a vezető azt sem tartotta kizártnak, hogy év végére elérik a 10 milliárdos árbevétel növekményt. A végső céljuk, hogy 2015-ig csak a fővárosban 1956 céget vonjanak be a szervezetbe, ezt egészítenék ki a vidéki cégekkel (jelenleg Kecskeméten és Egerben működik BNI csoport). Avidor szerint ez egy elérhető szám, hiszen az elmúlt években mindig 30 százalék feletti növekedést értek el, idén már például 17 százalékkal tartanak előrébb, mint tavaly.

HOZZÁSZÓLÁSOK