Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az InterCash Consulting Kft., a Multi Credit Finance Solutions Kft., a Dotal Plus Hungary Kft. és a Life Organization Szolgáltató Kft. kereskedelmi kommunikációjával megtévesztette a fogyasztókat - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A hivatal a vállalkozásokat - az árbevételük alapján kiszabható legmagasabb - összesen 20,21 millió forint bírság megfizetésére kötelezte.

A vállalkozások a nyomtatott sajtóban megjelent tájékoztatásaikban az általuk szervezett fogyasztói csoportokat népszerűsítették annak érdekében, hogy újabb tagokat toborozzanak. Az eljárások során a versenyhivatal többek között azt vizsgálta, hogy a reklámokkal megcélzott fogyasztók a tájékoztatások alapján tisztában lehettek-e a fogyasztói csoport konstrukció lényeges elemeivel. A hirdetésekkel megcélzott fogyasztók gyakran pénzügyi nehézségekkel küzdenek, a pénzügyi intézmények banki, pénzügyi szolgáltatásából nem részesülnek, valamint jövedelmük, életkoruk alapján kiszorulnak a banki hitelezés köréből. E fogyasztók az átlagosnál kiszolgáltatottabb, sérülékenyebb helyzetben vannak, így különösen érzékenyen reagálnak a hitelezéssel kapcsolatos lehetőségeket felvázoló reklámokra - hangsúlyozta GVH.

A hivatal a vizsgálatok során megállapította, hogy a hirdetésekből nem derült ki egyértelműen, hogy e négy vállalkozás kizárólag fogyasztói csoportok szervezésével foglalkozik, és a kínált konstrukcióban nem nyújt kölcsönt. A reklámok nem adtak egyértelmű információkat a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól, például arról, hogy a fogyasztói csoport tagjai nem pénzhez, hanem vásárlói joghoz jutnak, előtörlesztés vállalása alapján dől el, hogy az adott hónapban ki juthat vásárlói joghoz, és arról a körülményről, hogy a fogyasztó nem a szerződéskötéskor, hanem később, akár évek múltán juthat a vásárlási joghoz, s ezáltal a megszerezni kívánt dologhoz.

A GVH szerint a vállalkozások a vizsgált reklámokban megjelenő tájékoztatásaikkal fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak. A hivatal ezért a vállalkozások ismert árbevétele alapján az InterCash Consulting Kft.-t 12,82 millió, a Multi Credit Finance Solutions Kft.-t 6,44 millió forint, a Dotal Plus Hungary Kft.-t 849,5 ezer, a Life Organization Szolgáltató Kft.-t pedig 92,4 ezer forint bírság megfizetésére kötelezte. A bírságösszeg meghatározásánál a GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a jogsértő hirdetések, reklámok közzététele időben elhúzódott, valamint az átlagosnál sérülékenyebb fogyasztók igen széles körét elérő lapokban nagyfokú intenzitással jelentek meg.