Kihívót kap az egyik kedvenc autó a magyar piacon

A SUV-ok egyre népszerűbbek, ezért a Skoda is beszállt a piacra, a Karoq nevű modellel. Kipróbáltuk, mennyiért lehet vele autózni.
Csernátony Csaba, 2018. november 3. szombat, 15:47
Fotó: Buksza / Csernátony Csaba

A hobbiterepjárók - SUV-ok - világszerte és a magyar piacon is népszerűek, ezért már óriási a választék. Igaz ez a kompakt SUV-okra is, amelyben nemrég új szereplő érkezett, mégpedig a Skoda Karoq.

A Totalcar.hu cikkében találóan bohócterepjárónak nevezett modellek piacán a Karoq-nak sok versenytársa van, például a Nissan Qashqai, a Renault Kadjar, a Hyundai Tucson, a Kia Sportage, az Opel Grandland X, a Peugeot 3008, a Ford Kuga. Ha pedig a SUV-ok továbbra is egyre nagyobb részesedést kérnek a teljes autópiaci tortából, akkor a Karoq nem csak a többi SUV-nak, hanem a márkán belüli Skoda Octaviának is a versenytársa lehet.

Félhet az Octavia?

Az Octavia a céges újautó-vásárlások legnépszerűbb autója, az év első kilenc hónapjában a Datahouse adatai szerint több mint 4474 darabot vettek. A cégek és magányszemélyek vásárlásait, tehát a teljes piacot nézve pedig az Octavia a második legkelendőbb autó a magyar piacon a Suzuki Vitara után.

A Octavia eladásaitól még messze van a Karoq: összesen 534 darab kelt el, ezen belül 334 kerül cégekhez, a maradék pedig magánszemélyekhez. A SUV-ok iránti kereslet azonban javíthatja a Karoq-eladásokat, ezzel pedig előbb-utóbb komoly konkurenciát jelenthet az Octaviának. A SUV-ok népszerűségére utalnak egyébként a Skoda eladási adatai is. A cseh autógyár az év első kilenc hónapjában közel 80 ezer Karoqot adott el világszerte és egyre növekszik a kereslet iránta.

Méreteiben - a Octaviához hasonló SUV-nak megfelelően - egy nagy doboznak tűnik. Előbbi közel 4,7 méter hosszú, a Karoq 30 centivel rövidebb, de a tengelytáv előbbinél közel 2,7 méter, utóbbinál több mint 2,6 méter.

A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza pedig azt nézte meg, mennyibe kerül egy Karoq fenntartása a valós fogyasztás alapján: a négykerék-meghajtású, 2 literes, 150 lóerőst dízel Karoqot (Karoq Style 2.0 TDI 4x4 SCR) próbálta ki. A Karoq ára 6,5 millió forintról indul, a jól felszerelt tesztautó ára viszont a dízelmotor, valamint az extrák - köztük az adaptív tempomat, a multifunkciós kormány, a navigáció és a vezetést segítő rendszerek - miatt kedvezményesen több mint 9 millióba kerül.

Mi, mennyibe kerül?

A hosszú távon is kényelmes Karoq gyári adatok szerinti fogyasztása városban 5,9 liter, országúton 4,5 liter, vegyes használatban 5 liter. Ezt ugyan nem tudja az autó, a saját - tele tankig történő rátankolásos - mérésünk alapján viszont a fedélzeti számítógép rendre magasabb fogyasztást mutatott. Egy 400 kilométeres balatoni utazás során, amelyben voltak 130 km/-s sztrádamenet mellett 90 km/h-s országúti és 50 km/h-s városi etapok, 6,4 literes fogyasztás jött ki, miközben az autó 6,7 liter mutatott. A 130-as tempónál 6 liter körül is megállhat a fogyasztás, lassabb menetben - 90-100 km/h-s sebesség esetén - akár 5 liter körüli szintre is levihető, de ez tartós sztrádázás mellett nem igazán életszerű. A városban pedig a 7-8 literes fogyasztással lehet számolni.

Összességében öt év alatt - a 2018 szeptemberi 414 forintos átlagos gázolajárral számolva - 1,55 millió-2,5 millió forintra rúg a üzemanyagszámla, függően a vezetői stílustól, a sebességtől és attól, hogy hol (városban, sztrádán, országúton) használták az autót.

Az üzemanyagköltségekre jön a szervizkiadás. A forgalmazó Porsche Hungariától kapott költségkalkuláció szerint a kötelező szervizekre évi 15 ezer kilométer megtétele esetén 5 év alatt 198 ezer forintot kell költeni, havi átlagban durván 3300 forintot.

A mostani - legalacsonyabb - biztosítási díjakkal számolva a kötelező 5 évre 350-450 ezer forint körül lesz, cascóval együtt viszont 1,4-1,6 milliót vihet el ennyi idő alatt a biztosítás. Az összköltség ezek alapján 2,1-4,6 millió forintra rúghat öt év és 75 ezer kilométerre vetítve.

Az értékvesztést is figyelembe kell venni, bár ez nem közvetlen kiadás. Az autók amortizációját nyilvántartó Eurotaxtól kapott adatok szerint a SUV-ok közé tartozó modellek értéke évi 15 ezer kilométernél öt év alatt átlagosan közel 50 százalékkal esik, 7 év alatt pedig közel 60 százalékkal csökken. Így a szóban forgó Karoq becsült értéke öt év után 75 ezer kilométerrel 4,6 millió forintot ér majd.

A Skoda Karoq részletes tesztjét a Totalcaron olvashatja el.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

MLB2018, 2018.11.04 13:25

@Tomi1953: "Csak az nem derült ki, mennyibe kerül az autó. "
Kicsit figyelmesebben! :)

'a négykerék-meghajtású, 2 literes, 150 lóerőst dízel Karoqot (Karoq Style 2.0 TDI 4x4 SCR) próbálta ki. A Karoq ára 6,5 millió forintról indul, a jól felszerelt tesztautó ára viszont a dízelmotor, valamint az extrák - köztük az adaptív tempomat, a multifunkciós kormány, a navigáció és a vezetést segítő rendszerek - miatt kedvezményesen több mint 9 millióba kerül.'
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Tomi1953, 2018.11.04 13:08

Csak az nem derült ki, mennyibe kerül az autó.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html