Bezárja magyar gyárát egy autóipari multi - itt a bejelentés

Bezárja közel 500 főt foglalkoztató gyöngyösi gyárát a Lear Corporation Hungary Kft. Az üzemben eddig kábelkorbácsokat készítettek, amelyeket személygépjárművekben alkalmaznak. A cég szerint az üzletág már nyereségesen nem tartható fenn Magyarországon, mivel nagy az élőmunkaigénye. A Lear volt az elmúlt húsz évben Gyöngyös városának legnagyobb adózója.
K. Kiss Gergely, 2018. december 6. csütörtök, 13:38
Fotó: Pexels

Az amerikai bázisú járműipari vállalat már október közepén bejelentette a gyárbezárást, a leépítések decemberben történnek meg. A cég Gödöllőn lévő másik üzeme átvette volna a gyöngyösi gyárban dolgozó munkavállalókat, ám azok döntő hányada nem akart átmenni a körülbelül 50 kilométerrel arrébb lévő városba, mondván: nem akarnak ilyen messzire ingázni. Így inkább az elbocsátás mellett döntöttek, mindössze húsznál valamivel több dolgozó szegődött át a Gödöllőre - mondta lapunknak Kozma Zsolt, a Lear Munkavállalók Szakszervezetének elnöke.

A munkavállalók nem félnek attól, hogy nem tudnak majd elhelyezkedni, hiszen a hevesi régióban rengeteg termelővállalat küzd létszámgondokkal, ezek nagy valószínűséggel fel fogják szippantani ezt a mintegy 500 főt, ezzel együtt Gyöngyösön továbbra is fennmaradhat a munkaerőhiány. A Lear az üzemi tanáccsal és a szakszervezetekkel egyeztetett a döntésről és a Munka törvénykönyve (Mt.) által előírt minimumnál jóval magasabb mértékben sikerült megállapodni végkielégítések és más juttatások mértékéről.

A gyárbezárás oka, hogy a társaság úgy ítélte meg, hogy az elektromos kábelelosztó egységeket (kábelkorbács) gyártása Magyarországon már túl magas munkaerő-költséggel jár, ezért az eddig Gyöngyösön működő munkafolyamatokat Ukrajnába, Szerbiába és Romániába viszi. Ezeket az alacsony hozzáadott értéktartalmú kézi munkákat nem lehet robotizálni. Az ilyen jellegű folyamatokat a rendszerváltás idején hozták ide nyugatról, most már ezek mennek még keletebbre - magyarázta Kozma. Az üzemnél egyébként az átlagkereset az országos átlag közelében volt. (ebben benne vannak a túlórák, a prémiumok és az egyéb juttatások is.)

Az autógyárak számára még megéri az ilyen összeszerelő jellegű munkákat hazánkban végeztetni, hiszen azok drágán adják el késztermékeiket. Ám a beszállítói bázis - ahová a Lear is tartozik -, nem tud drágán értékesíteni, mert az autógyártók célja, hogy a szükséges alkatrészeket (többek közt kipufogó, váltó, kormány) minél olcsóbban szerezzék meg, ezért lefelé nyomják az árakat beszállítók irányába - részletezte az érdekképviseleti vezető.

A Lear tavaly hasonló okokból csukatta be móri autóüléshuzat-gyártó üzemét, a mostani gyárbezárást követően pedig még további két üzeme működik tovább Magyarországon: az egyik gödöllői telephely, ahol mintegy 1100 főt, a másik a győri üzem, ahol pedig körülbelül 500 főt foglalkoztatnak.

Az 1997-ben létrehozott gyöngyösi gyár fénykorában, 2004-ben még 2200 embernek adott munkát, azóta viszont folyamatosan leépítettek. A Lear volt Gyöngyös legnagyobb adózója az elmúlt húsz évben, a város azonban komolyabb bajba nem kerül, hiszen a Giant Global Group 15 milliárdból egy bicikligyárat épít fel a városban, itt van továbbá a P&G pelenkagyára, a B. Braun orvostechnológiai cég pedig új csarnokot épít és több száz munkavállalót kíván majd fölvenni.

A Lear Corporation Hungary Kft. 2017-ben 672, 25 millió eurónyi árbevételt produkált, adózott eredménye pedig 590 ezer eurónyi veszteséget tükrözött. Ehhez képest 2016-ban 642,6 millió eurónyi forgalmat bonyolított és 26,27 milliós adózott eredménnyel zárt.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

drnemoda@yahoo.com, 2018.12.07 07:50

A tendencia a lényeg ! Az alacsony bérek irányában elmennek, a drágább felől meg nem érkeznek, meert amúgy is mennének tovább. Ami megállíthatná ezt, az az innováció, a hozzáadott fejlesztés - ami meg nem várható el immobil, egyre kevésbé iskolázott, nyelvet nem beszélő népektől.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2018.12.06 21:15

@atombandi: A régi cég már nem adómentes, és bezár.

Az új cég adómentes.
Az új cég miért fizetne többet az elbocsátottnak?!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2018.12.06 21:13

@europeer: khm...

Csak az orbániai gerinctelen fidesznyikek példája lebeg a szemük előtt:
Senki nem dönthet a fidesznyik kancellár nélkül.
Senk nem nyilatkozhat csak a fidesznyik állami szószennycsővivő!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Panzerkraftwagen_Drei, 2018.12.06 20:39

@Fricibacsi3: és ez magát mennyiben érinti, TATA?? A nyugdíja nem lesz több ettől, jobb szobát sem kap ott a szociális otthon elfekvő részlegén...

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Fricibacsi3, 2018.12.06 20:27

"A munkavállalók nem félnek attól, hogy nem tudnak majd elhelyezkedni, hiszen a hevesi régióban rengeteg termelővállalat küzd létszámgondokkal, ezek nagy valószínűséggel fel fogják szippantani ezt a mintegy 500 főt, ezzel együtt Gyöngyösön továbbra is fennmaradhat a munkaerőhiány."

SZERENCSÉRE MÁR ABBAN A SZERENCSÉS HELYZETBEN VAGYUNK, HOGY A MUNKAVÁLLALÓKÉRT VERSENYEZNEK A MUNKAADÓK.
A VERSENYBEN ALUL MARADÓK AZAZ A KEVESET FIZETŐK KÉNYTELENEK ELMENNI KELETRE.
A BÉRVERSENY FOKOZÓDIK
LÁSD MECEDESZ 35% BÉREMELÉS
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html