Forrósodik a helyzet a magyar autóiparban - bajba kerültek a beszállítók

Éleződik a helyzet a magyar autóiparban, ugyanis miközben a nagy üzemek azt állítják, hogy részben újraindították a gyártósorokat, a beszállítóktól mégsem rendelnek alkatrészeket - írja a G7.
Szász Péter, 2020. június 5. péntek, 09:45
Fotó: Getty Images

Miközben az autógyártók és a hozzájuk közelebb eső beszállítók a beszállítói láncok megszakadására panaszkodnak, a többieknél sokszor az csapódik le, hogy a multik saját állításuk szerint újraindultak, mégsem vásárolnak tőlük - olvasható a portálon.

Mindenki bejelentette, hogy a két-három hetes leállás után újraindul, de hazudnak, töredék teljesítménnyel kezdték újra a termelést, valójában nem kettő-három, hanem nyolchetes leállásról beszélünk

- mondta a lapnak egy számos autótípushoz alkatrészeket gyártó, közel kétszáz főt foglalkoztató autóipari beszállító cég vezetője még május közepén.

Sokan az információhiányra panaszkodnak, hiszen nem tudják, mikor, milyen kapacitással indul újra a gyártás.

Az autóipari cégeknek alumíniumöntvényeket előállító, 2018-ban közel 40 milliárdos árbevételt produkáló Fémalk Zrt. kereskedelmi igazgatója szerint márciusban 90 százalékkal zuhantak be a lehívásaik. Bár május elején visszakapaszkodtak 50 százalékra, a hónap közepén újra csökkentek a lehívások, és ismét a válság előtti szint 10-20 százaléka közé estek vissza.

A korábbi költségekkel tartósan ezt egyetlen cég sem bírja, így az autóiparban is teljesen általános volt a kölcsönzött munkaerő elküldése, sőt nagyon sok helyen az állandó állományból is le kellett építeni még azelőtt, hogy a kormányzati bértámogatás megérkezett volna. Ám utóbbi is csak időlegesen juttatja levegőhöz a cégeket. Volt olyan piaci szereplő, aki azt mondta, ilyen rendelésszint mellett legfeljebb három-négy hónapig bírja, június vége fele bedől. A kisebb tartalékkal rendelkező, a beszállítói láncban hátrébb lévő vállalatoknál pedig ennél is előbb bekövetkezhet ez.

Ez pedig láncreakciót indíthat el, hiszen ha egy alkatrész hiányzik, akkor áll az egész gyártás.

A magyarországi gyártók a G7-nek kivétel nélkül azt hangsúlyozták, hogy a vevői igényektől függ, hogyan ütemezik a termelés felfuttatását. Egyelőre nem túl jó hír, hogy az autóeladások nem igazán indultak be.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

atombandi, 2020.06.05 16:38

Mindenki a nagy autos kedvezmenyekre var, mert megszoktak, hogyha valsag van, akkor a nemetek penzt osztanak autovasarlashoz. Volt is ilyen kezdemenyezes, de lesoportek az asztalrol. Amig pedig targyalgatnak, addig senkinek sem fontos gyorsan lecserelnie a kocsijat, raer 1-2 honapot. Aki tervezte, annak is. Voltakeppen pont ok generaljak a kereslet visszaesest azzal, hogy targyalnak rola honapokig, eredmenyek nelkul.

O1G
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

europeer, 2020.06.05 10:03

Azért van ellenpélda is, csak az nem jut el a sajtóig?
Például egy ilyen beszállító a hirtelen beindult megrendeléseknek köszönhetően kilépett a segítő kormányprogramból, s teljes kapacitással beindult.
Van ilyen, meg kell kérdezni az illetékes állami szervet, utána meg a céget. Csakhogy jó hír is legyen.
Én több infót nem adhatok, de hivatalos helyről biztos adnak sajtó megkeresésre.
Sokkal többet én sem tudok, csak hallottam ezt, és a gyár parkolója megint tele van a dolgozók autóival, tehát az infó valósnak tűnik.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html