Annyira függ a magyar gazdaság az autóipartól, hogy a következő válság magával ránthat mindent

Ahhoz képest, hogy milyen kis részért felel a foglalkoztatásból az autóipar, túl nagy a súlya az ipari termelésben. Mivel főleg exportra termelnek a hazai vállalatok, egy európai válság a mélybe viheti a magyar gazdaság egészét - figyelmeztet egy szakértő, de mások szerint majd az elektromos autózás mindent megold.
Szabó Dániel, 2019. július 22. hétfő, 07:52
Fotó: Audi

Szlovákiában már a tavasszal leépítésekben kezdett az itthon az Audi révén jelen lévő Volkswagen-csoport, amely több ezer embert küldött el pozsonyi gyárából. A szomszédos országban - ahogy arról korábban részletesen írtunk - már az iparági szereplők aggódnak, hogy az emelkedő bérek miatt az autógyárak szépen lassan kivonulnak az országból és délebbi területeken - Romániában, Szerbiában vagy épp Bulgáriában - nyitnak új gyárakat, ami a szlovák gazdaság autóipari kitettsége miatt biztosan válságba rántaná a helyi gazdaságot. A problémák között ott van a csökkenő nyugat-európai kereslet, valamint a Donald Trump amerikai elnök bejelentette kereskedelmi háború is, amely csökkentheti a keresletet az európai autókra.

A helyzet a Világgazdaságnak nyilatkozó szakértő, Zsótér Márton, a KPMG autóipari tanácsadója szerint itthon sem sokkal jobb. Mintegy hétszáz járműipari vállalat működik Magyarországon, ezek összességében csaknem százezer munkavállalót foglalkoztatnak. A járműgyártás a hazai gazdaság 4-5 százalékát adja, ami viszonylag magas arány, főleg úgy, hogy ennek az értéknek nagyjából a felét a négy nagy gyártó termeli meg - mondta a lapnak, aki szerint aggasztó az erős iparági koncentráció.

A túlsúly abból érződik igazán, hogy miközben a hazai vállalkozásoknak csak a 0,1 százaléka van jelen a járműiparban, addig a dolgozók két százalékát itt foglalkoztatják (az uniós átlag ennek a fele), valamint a szektor az ipari teljesítmény harmadát teszi ki. Ráadásul a megtermelt áru exportra megy, ami azzal is jár Zsótér szerint, hogy egy európai válság nemcsak úgy gyűrűzhet be, hogy a hazai iparági szereplők külföldiek, hanem a keresleten keresztül is. A kitettség pedig csak nő: a már jelen lévő Audi, a Mercedes, a Suzuki és az Opel mellett hamarosan megnyitja új gyárát a BMW is. A külföldi működő tőke is erre a területre érkezik.

Viszont Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője szerint nincs miért aggódni: az utóbbi időben döntően az elektromos és önvezető autók beszállítói építenek ki kapacitásokat hazánkban. Több akkumulátorgyár épül, s ennek következtében Magyarország hosszabb távon az autóipar átalakulásának a nyertese lehet.

Szerinte ugyan a közeli jövőbe némileg csökkennek a globális eladások, ez csak az olyan tényezőknek tudható be, mint a kereskedelmi háborúk, a brexit, az Irán elleni szankciók, valamint a szigorúbb károsanyag-szabályozások okozzák. De ezek csak időszakos problémák, viszont Suppan is üdvözölné, ha más szektorok, ágazatok is hozzájárulnának a gazdaság bővüléséhez.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

tegnaputan, 2019.07.22 17:41

@matyi2010: Szerencsétlen azt hiszi, hogy a külföldön gyártott autóalkatrészek értékét beleszámolják a hazai GDP-be. Ezért irkál baromságokat.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matyi2010, 2019.07.22 14:51

rigolya, 2019. július 22., hétfő 14:21
Tudom bennem a hiba, de ennek se találok több értelmét mint az előző hozzászólásának.

Legyen szíves annak elmagyarázása mellett, hogy "egy Magyarországon előállított autónak alacsony a magyar hozzáadott-értéke, kicsit eltér attól, hogy az egész autóipari ágazatnak mekkora a GDP-beli részesedése." szíveskedjen elmagyarázni, milyen a "német autóipar foglalkoztatási helyzete"?
Melyek az aktuális " német autóipari változások" ?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2019.07.22 14:21

@matyi2010: "Ebben nyilván közrejátszik a "félnek a munkanélküliségtől" kb a 3% csökkenés 5%-ában, azaz 0,15%..."

Még nem olvasott a német autóipari változásokról?
Vagy a német autóipar foglalkoztatási helyzetéről?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matyi2010, 2019.07.22 13:14

antitroll, 2019.07.22 12:58
Tisztázzunk néhány alapvető dolgot: a libsi "nem vesznek autót" azt jelenti, hogy néhány százalékkal csökken Európában (június 8%, 2019 H1 3%) az autóvásárlók száma. Ebben nyilván közrejátszik a "félnek a munkanélküliségtől" kb a 3% csökkenés 5%-ában, azaz 0,15%...A "félnek a hiteltől" sem Európában, sem Magyarországon nem értelmezhető... Amitől inkább félnek az környezetvédelem, a szigorított és még szigorítandó káros anyag kibocsájtási normák, ezek miatt is előretörő új technológiák, az hagyományos autók fokozott értékvesztése stb stb
Az általános bizonytalanságban szintén biztató, hogy a 4 magyar autógyárból az Audi/VW, a BMW és a Daimler is az ÁTLAGTÓL jobban áll az új technológiák bevezetésében.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2019.07.22 12:58

@matyi2010:
"az elektromos autózásra átállásban Magyarország a világon az első 10-15 ország közt van, ezt a nemzetközi sajtó elismeri."
Itt azért súlyos tévedésben vagy!
Nem azzal, hogy akárhányadikok lennénk akármelyik listán, hanem az érveléseddel!
Nem azért kerül az autóipar válságba, mert nem tudnak tankolni az autótulajdonosok és nem használják az autót, hanem azért, mert NEM VESZNEK autót. Félnek a hiteltől, félnek a munkanélküliségtől... stb... A zemberek válságban jellemzően elhalasztják a nélkülözhető beruházásaikat. Az autócsere jellemzően ilyen beruházás.
Ebből az következik, hogy gyárthatsz Te atommeghajtású járgányt, abból sem igazán jövünk ki jól.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html