Kiderült, mennyit buktak az autósok a sztrádamatrica drágításával

Rekord árbevételt ért ez a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. 2018-ban. Ennek oka főként a forgalom növekedése, de szerepe van a heti e-matrica októberi drágításának is.
Szász Péter, 2019. február 12. kedd, 10:31
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. tavaly 14,5 millió e-matricát adott el, amelyből bruttó 81 milliárd forint bevétele származott. Ez 8 százalékkal magasabb az előző évinél, míg a 14,5 milliós eladási darabszám 4 százalékos növekedést jelent - jelentette be a NÚSZ.

A matricák 90 százaléka személyautókra fogy és a heti jogosultság a legnépszerűbb, az összes matrica kétharmada. Ennek 53 százalékát külföldiek veszik. Közülük a románok és a németek veszik a legtöbb matricát (1,3-1,5 darabot), de az osztrákok és a szlovákok (0,5-0,7 millió) körében is népszerű a hazai úthálózat.

Bár egyre kedveltebbek az elektronikus értékesítési csatornák, még nagyon sokan vásárolnak benzinkúton. Egyébként a NÚSZ csak a matricák 2 százalékát adja el saját maga, a viszonteladók - elektronikus és fizikai - osztoznak a 98 százalékon.

A növekedés tekintetében az éves országos matrica viszi a prímet, 10 százalékkal, de a megyei jogosultságok is népszerűek. A legtöbb, 1,76 millió Pest megyében kelt el, majd Fejér (200 ezer) és Győr-Moson-Sopron (130 ezer) következik.

A NÚSZ számításai szerint azok, akik a 2-3 megyei balatoni matricát veszik meg az országos helyett, több milliárd forintot takarítottak meg.

A cég teljes bevétele az e-matricával és a 3,5 tonna feletti össztömegű járművek útdíjával tavaly bruttó 315 milliárd forint volt (234 milliárd az e-útdíjból és 81 milliárd az e-matricából), amely 6 százalékkal több, mint 2017-ben. A növekedés leginkább a forgalom emelkedésének, az úthálózat bővítésének és az októberi díjemelés következménye.

Maga a díjemelés 1,2 milliárdos többletet jelentett.

Ismert, hogy a heti matrica D1 és U kategóriában október előtt 2975 forint volt, ez 3500 forintra nőtt, D2 kategóriában 7000 forint lett a korábbi 5950 forintos díj, a buszoknál pedig 13 385 forintról 15 500 forintra nőtt az ár.

A HUGO-rendszer 2013 júliusi indulása óta a NÚSZ összbevétele (e-matricával együtt) 1500 milliárd forint volt - mondta Bartal Tamás, a cég vezérigazgatója. 234 milliárd forint volt a e-útdíj bevétele, amelynek több mint fele a külföldi tehergépjárművek áthaladásából származott. 40 százalékban román, 13 százalékban lengyel, 9 százalékban bolgár kamionok használták a fizetős utakat. A legnépszerűbb utak az útdíj-rendszerben sorrendben az M1, M0, M15, M5, M43, M31, M7, M30, M3, M86.

Tavaly bírságokból 7 milliárd forint folyt be a vállalathoz. Az e-útdíj (teherautók) esetében a külföldiek aránya 70 százalék, míg az e-matrica esetében 36 százalék és mind a két arány folyamatosan növekszik - tette hozzá Bartal Tamás.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

freemanowe, 2019.02.13 07:29

Az is szuper, hogy az M1-est hagyták lerohadni. 1 évig szinte használhatatlan volt a rengeteg kátyú, aztán meg a javítások miatti terelések, szűkítések miatt. A nagy toldozgatás, foltozgatás már befejeződött, de most meg kezdődik előlről a rohadás, mert a "hatalmas szakértelem" miért pont ezen a területen ne hiányozna. Érdemi munka/bővítés természetesen tervben van, nade mikor...? Az meg már csak hab a tortán, hogy az 1-es főútra kényszerült hatalmas forgalom miatt az az út is romokban - hatalmas nyomvályúk, esőben életveszélyes vízátfolyások, stb... - de legalább ezt jó darabig ki sem fogják javítani...
Fejik az autósokat, ahogy nem szégyellik, de a rekord bevétel is csak olyan sorsra jut, mint minden más közpénz ebben az országban: "elveszíti közpénz jellegét", a lakosság meg csak szív...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Panzerkraftwagen_Drei, 2019.02.13 00:27

@rotaryfun: igazságtalan vagy... ez náluk, a dakotáknál a "kultúrájukhoz" tartozik, hogy nem használnak vécét... az ózdi hatéves purdé se, meg a miniszterelnökké tett fölcsuti boxos tolvaj famíliája se. Nem alkusznak, holmi angolvécék nem szabhatnak kereteket szabad lelküknek, ahol rájuk jön ott csinálják, "kultúrájukat" 600 év együttélés sem törhette meg a fehér emberrel... igazi hagyományőrzők tehát, királyunkkal azaz miniszterelnökünkkel, a féleszű hülyenyuggerek boxos istenével az élen!

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rotaryfun, 2019.02.12 20:22

@Rick4: Azért orbán lányától mégis csak különb vagyok mert én nem dobom el a szaros pelenkát :) De úgy látszik nektek ez így teljesen normális : szaros pelenka a bokorba is elfér akkor meg minek wc ? :))))
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Rick4, 2019.02.12 19:13

@rotaryfun: Bármelyik benzinkútra bemegyek, eszek- iszok, kakilok, mindenhol tisztaság fogad. Ha neked nincs 100 forintod meg igényed egy normális üdítőre, szendvicsre, meg is érdemled, hogy a bolgár- török, román kupac teletjén egyensúlyozol, biztos otthon is úgy szereted...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

MLB2018, 2019.02.12 18:51

@MMM108WWW: Talán el kellene olvasni a választ, ami nem a pihenőkről szólt. Tudod idézőjel meg minden, h mire reagáltam.
Az országról. Ahol ő mozog, ott biztosan mocsok van, neki ez jelenti az országot.
Én valahogy más környéken járok.
..de azért köszi az okoskodást, remélem legközelebb értelmezed is a leírt szöveget.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html