Az autósok számára 2021 lesz az igazság éve

Az MNB számításai szerint az extrém magas károkozói pótdíjak visszavágásának nincs akkora hatása, hogy érdemi díjnövekedéssel járna a kgfb-piacon - mondta Kandrács Csaba, az MNB felügyeleti alelnöke a Világgazdaságnak.
Domokos László, 2020. december 22. kedd, 13:17
Fotó: Getty Images

A járvány miatt 2020 közepéig ráadásul alig közlekedtek a személyautós ügyfelek, így kevesebb volt a járműkár. Emiatt jó eredménnyel zárhatnak a biztosítók ebben az üzletágban. Ez és a piaci verseny várható erősödése is gátolja a díjemeléseket - jelentette ki Kandrács Csaba, az MNB felügyeleti alelnöke a napilapnak.

Az akár az alapdíj két-háromszorosára rúgó károkozói pótdíjakat hirdető, valamint az egyes járműtípusoknál a piacról "kiárazó", vagyis a szerződéskötést magas díjakkal gátló biztosítók a magatartásukat a kárstatisztikák hiányával magyarázták.

Ez viszont nem érv többé, hiszen a piaci szereplők mindegyike használhatja már a díjkalkulációjánál az MNB által kialakított összesített adatbázist, amely szerződéses és kárinformációkat tartalmaz tíz évre visszamenőleg (központi kgfb tételes adatbázis - kkta). Az MNB megfelelő felkészülési idő után, 2021. július 1-jétől szigorúan ellenőrzi, hogy e nemkívánatos gyakorlatokat alkalmazzák-e még - tette hozzá az alelnök.

Mennyi az annyi?

Emellett várhatóan 2021 első hónapjaiban elindul - az MNB korábbi lakásárindexéhez hasonló - kgfb-árindex, amely a kkta adatain alapul. Egyszerűen fogalmazva: 2021 lesz az "igazság éve", amikor végre mindenki megláthatja, hogy valójában hogyan változik a díjszint ezen a piacon - fogalmazott Kandrács Csaba.

A kgfb-árindexet a tervek szerint negyedévente teszik majd közzé, amely több aspektusból mutatja majd a személygépkocsik díjszintjének változását, emellett pedig az egyéb, kiemelt járműtípusoknál is publikálják az éves állományszint-változásokat a flot­­tás, illetve az egyedi szerződés­típusokra egyaránt.

Bírságot kapott öt lízingcég

Az interjúból az is kiderült, hogy nemrég lezárult egy MNB-s témavizsgálat a gépjármű-finanszírozási piac öt meghatározó szereplőjénél - Budapest Bank Zrt., CIB Lízing Zrt., Merkantil Bank Zrt., MKB-Euroleasing Autólízing Zrt. és UniCredit Leasing Hungary Zrt. - és a Cofidis Magyarországi Fióktelepénél. Ennek során átnézték a pénzügyi lízinghez kötődő reklámokat, hirdetéseket.

Mindenhol találtak jogsértő, az ügyfelek megtévesztésére alkalmas hibákat. Több piaci szereplő nem vagy nem kiemelten tüntette fel a teljes hiteldíjmutató (thm) értékét, vagy rosszul határozta meg azt, de hiba volt az is, ha nem közölt reprezentatív példát a finanszírozás jellemzőinek bemutatására. Mások "elfelejtették" tudatni, hogy a lízinghez kötelező cascót kötni.

Mindezek nyomán összesen 33 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki, s mindenkit köteleztek a hiányosságok mielőbbi kijavítására.

A továbbiakban is szélesebb körű áttekintést végzünk majd minden hasonló tömegterméket kínáló piacon - fogalmazott Kadrács Csaba.

HOZZÁSZÓLÁSOK