A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

A személyforgalmi behajtási (dugó-) díj bevezetésének a jogszabályi háttér és a finanszírozási forrás megteremtésén túl jelentős kapcsolódó beruházási igénye van − tájékoztatta a Napi Gazdaságot a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. A fővárosi (elsősorban közösségi) közlekedési hálózat további fejlesztése előfeltétele a behajtási díj bevezetésének.

A bevezetéshez minimálisan szükséges a "módváltó pontok" (P+R és B+R parkolók, az előbbi a helyközi távolsági, míg az utóbbi a helyi járatokhoz kapcsolódó parkolási lehetőség) és a személygépjármű alternatíváját jelentő kötött pályás közösségi közlekedési hálózat korszerűsítése, valamint az autóbuszflotta megújítása. A kötött pályás közlekedés esetében − az M4-es metró megvalósításán túl − kiemelt elem a gyűrűirányú 1-es és 3-as villamosok fejlesztése, valamint a budai villamoshálózat integrációja (fonódó kapcsolatok megteremtése) és az ezekhez kapcsolódó járműbeszerzések lefolytatása, valamint további P+R parkolók létesítése a metró- és a HÉV-vonalak mentén.

A BKK szerint a behajtási díj bevezetéséhez mindenképpen szükséges közösségi közlekedési hálózatfejlesztés 2015-ig befejeződik, a szükséges P+R infrastruktúra azonban leghamarabb 2016-ra épülhet ki. Így a BKK szerint a dugódíj bevezetésének ez lehet a legkorábbi reális időpontja.

A 2014−2020-as uniós programozási időszak alapjait jelentő "pozíciós papír" kapcsán már volt előzetes egyeztetés a témában a főváros vezetése és az Európai Bizottság között, ám részletes tárgyalásra és uniós állásfoglalásra csak a személyforgalmi behajtási díj előkészítési munkáinak előrehaladása és érdemi városvezetői döntések után lehet számítani − tette hozzá a BKK.

A főváros vezetőinek nyilatkozatai szerint a dugódíjat azért kell bevezetni, mert az előző városvezetés erre a 4-es metró építési szerződésében kötelezettséget vállalt. A BKK most azt közölte lapunkkal, hogy a dugódíj bevezetése a 4-es metró projekt 2009. szeptember 2-i európai bizottsági határozatában a szorosan vett műszaki tartalomnak nem része, ugyanakkor a "a projekt intézkedései" között szerepel az alábbi kitétel: "Összhangban a Budapesti Közlekedésfejlesztési Tervben lefektetett intézkedésekkel, úgynevezett hozzáférési díj (dugódíj) kerül bevezetésre a főváros belső, legforgalmasabb területein, legkésőbb a 2007−2013-as programozási időszak végéig." A 2007−2013-as programozási időszak zárása 2015. december 31., így tehát a bevezetés határideje a levélben megjelölt 2013-tól eltérően 2015. december 31.