Több pénzügyi szolgáltatónál már megkezdődött azoknak az összegeknek a visszafizetése, amelyeket az érintett intézmények korábban jogszerűtlen díj- és költségemelésekkel vontak el a fogyasztóktól - közölte a jegybank.

Az MNB e jogsértések miatt március 13-án közzétett határozataiban hozott intézkedést a jegybank, amely a legtöbb szolgáltatónál nemcsak bírságot szabott ki, de elrendelte a visszafizetési kötelezettséget is. Az ennek kapcsán érintett fogyasztói kör és konkrét tranzakciók azonosítása, s ez alapján a visszafizetés lebonyolítása a hitelintézetek feladata - fogalmaz a közlemény.

A jegybank becslése szerint a határozatok kapcsán érintett pénzügyi szolgáltatóknak több százezer fogyasztó számára tízmilliárdos nagyságrendű összeget kell majd visszautalnia.

Az MNB ugyanakkor több szervezet megkeresése alapján úgy döntött, hogy az érintett fogyasztói kör, a díjakra és költségekre vonatkozó tranzakciók pontos számítások alapján történő azonosítása érdekében a pénzügyi szervezeteknek eredetileg előírt 2014. április 30. helyett a felmerülő problémák elhárításáig, feladatok elvégzéséig, de legkésőbb 2014. május 31-ig kell visszafizetniük a fogyasztóktól jogszerűtlen díj- és költségemelésekkel elvont összegeket.

E döntés nem érinti azokat a pénzügyi szervezeteket - a korábban visszafizetés teljesítésére kötelezett 33 pénzügyi szolgáltató mintegy negyedét -, amelyek bíróságon támadták meg a jegybanki határozatot, s valamennyien egyúttal kérték a törvényszéken a határozat teljesítésének felfüggesztését is. Esetükben a bíróság dönt a visszafizetés felfüggesztésének elutasításáról, vagy elrendeléséről.

A bírósági eljárások kapcsán az MNB közölte: felkészült a perekre, meg van győződve arról, hogy - a fogyasztókat és a piac egészének biztonságos működését védő - határozatai ki fogják állni a bírósági eljárások próbáját is, s álláspontját következetesen képviseli majd a taláros testület előtt is.