Egy nagy probléma azonban a megkérdezett adószakértők szerint máris látszik: egy ilyen szabály szinte biztosan alkotmányellenesnek bizonyulhat. Az ok egyszerű, egy múltbéli állapot, a 2009 végi mérlegfőösszeg alapján vetnék ki az adót, holott maga a törvény csak idén nyáron, legkorábban augusztus közepén, de valószínűbb, hogy szeptember 1-jén lép életbe. Márpedig visszamenőleg nem lehet adókötelezettséget megállapítani. Ilyen alapon, mondjuk, idén kitalálhatná a kormány, hogy a magánszemélyek 2007-es jövedelmére kivet egy plusz sarcot, amit idén év végéig be is kell fizetni.
A Bankszövetségen belül sem alakult ki konszenzus arról, hogy ha már mindenképpen lesz elvonás, az milyen formában lenne a legelőnyösebb, mondta kérdésünkre Nyers Rezső. Szerinte azonban túl kevés tárgyalás folyt a kormánnyal ahhoz, hogy meg lehessen ítélni, a szakmai egység hiánya mennyiben nehezítette az egyeztetéseket.
Miközben a főtitkár nem kívánta értékelni a már törvénytervezetbe foglalt változatot, az Indexnek több szakértő is azt mondta, hogy a lehetséges megoldások közül egy olyat választott a kormány, amely a hitelezést nehezíti a bankoknak.
Mindenesetre az OTP számára a kedvezőbb változat jöhet így létre, mivel a bankra eső rész a mérlegfőösszeg alapján sokkal kisebb pénz lehet, mintha a nyereség lenne az alapja a számításnak. Amennyiben a hír igaz ennyi adót kell az OTP-nek befizetnie.