Bajba kerülhet a magyar sikerágazat - új jelentés érkezett

A magyarországi árukereskedelem volumene 2017-ben várhatóan 3,8 százalékkal nő. Az import 4,4 százalékos növekedése mellett az exportbővülés 3,2 százalékos lehet, és továbbra is a közúti szállítás dominál. A hazai szállítmányozási szektor kifejezetten koncentrált - és ebben nem várható változás 2018-ban sem. A szektor számára a legnagyobb kihívást a régiós szinten egyik legmagasabb üzemanyagköltség, illetve az egyre jelentősebb munkaerőhiány jelenti - véli az Euler Hermes legújabb elemzése.
Domokos László, 2017. december 18. hétfő, 14:40

A következő években a magyar gazdaság folyamatos erősödése várható, ami a szállítási és logisztikai szektor számára is jelentős növekedést eredményezhet. Idén 3,8 százalékos bővülés várható az árukereskedelem volumenében, ez tempó a középtávú is maradhat.

Az érintett magyar vállalatok 90 százaléka nem csak belföldi szállítással foglalkozik, kifejezetten erős a piaci koncentráció, és a közeljövőben nem várható, hogy a közúti árufuvarozás dominanciája jelentősen csökkenne. Bár a következő öt évben sok vasúti beruházás várhatóak, azonban a jelenlegi, csaknem 76 százalék részesedéséből a közúti fuvarozás még így is csak pár százalékot veszíteni - véli az Euler Hermes hitelbiztosító friss elemzése.

Az olaj ára stabilizálódott és nem várható középtávon jelentős emelkedés. A másik oldalon ugyanakkor - a magas jövedéki adókulcs miatt - a hazai üzemanyagárak a régiós összevetésben kifejezetten magasak, ami összességében csökkenti a magyar cégek versenyképességét. A másik probléma a szektorban jelentkező munkaerőhiány: a hazai szállítmányozási cégek egyre nehezebben találnak megbízható, tapasztalt járművezetőket, ami egyre komolyabb üzleti kockázatot jelent. A migrációs válság miatt kialakult szigorúbb határ-ellenőrzési szabályok, vagyis a schengeni szerződés felfüggesztése egyes országok részéről növeli a szállítási időket ezáltal a költségeket is, illetve Németországban olyan költségnövelő szabályokat vezettek be, melyek alapján a gépjárművezetők nem tölthetik 45 órás pihenőidejüket a teherjárművekben.

Az elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszer (ekáer) 2015-ös bevezetése a közúti árutovábbításban komoly változást hozott: jelentősen csökkentette a fiktív szállítmányokkal elsősorban áfa-visszaéléseket megkísérlő cégek mozgásterét, és ezáltal az egész szektort "fehérítette". Az édn szeptemberben bevezett nemzeti tengelysúlymérő-rendszer (tsm) a biztonságot hivatott növelni: az ország csaknem 90 pontján vizsgálja az aszfaltba épített mérőpont felett elhaladó járművek súlyát.

Magyarország földrajzi elhelyezkedése alkalmassá teszi hazánkat arra, hogy logisztikai-szállítmányozási központtá váljunk. Ugyanakkor nem felejthetjük el, hogy a szállítmányozási szektorban a vállalatok kiadásainak csaknem felét az üzemanyagköltség teszi ki, melyek európai összevetésben is magas szintje rontja a cégek jövedelmezőséget. A másik, hosszabb távú probléma az EU Strukturális és Beruházási Alapjából származó források feltételezhető csökkenése lehet, ami megnehezítheti majd az újabb közlekedési fejlesztések finanszírozását - véli Bujdosó Tünde, az Euler Hermes Hitelbiztosító kockázatkezelési igazgatója.

Címlapkép forrása: Shutterstock.

HOZZÁSZÓLÁSOK