A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

A fuvarozók a verseny következtében képtelenek beépíteni tarifáikba az emelkedő üzemanyagárat, így a költségoptimalizáció miatt szinte a legapróbb autóalkatrész szükségességéről is meg kell győződniük − mondta lapunknak Diószegi István, a kecskeméti székhelyű Diószegi Trans Kft. tulajdonos ügyvezetője. Négy-öt évvel ezelőtt a gázolaj ára körülbelül száz forinttal volt alacsonyabb, s Diószegi szerint ebben az időszakban nem emelkedtek olyan mértékben a fuvardíjak, mint az üzemanyag ára.

Utat rövidítenek

Leginkább azoknak a vállalkozásoknak okoz gondot a gázolaj árának emelkedése, amelyek a termeléshez kapcsolódóan nagy tömegű áru mozgatásához rendszeresen nagy szállító járműveket kénytelenek igénybe venni, s vannak olyan területek, ahol egy-egy fuvarfeladatnál az idő számít, itt nem nézik a pénzt − fogalmazott az ügyvezető, aki azt is elmondta, hogy olyan termelő vállalkozásról egyébként nem lehet hallani, amely az emelkedő fuvardíjak miatt szüntette volna be tevékenységét. A kereskedők úgy próbálják kivédeni az emelkedő fuvardíjakat, hogy közelebbi területekről szerzik be az árukat.

Kisebb járművekre cserélik a flottát

Vokó Árpád, a Csini Kft. tulajdonosa és vezetője is arról számolt be, hogy nehezen élik meg a gázolaj árának folyamatos emelését. "Megyünk a veszteségbe, s tartalékainkat használjuk fel" − mondta. A vállalkozó például épp a költségek csökkentése érdekében kisebb járművekre cserélte flottáját. Arra a kérdésre pedig, hogy sikerül-e érvényesíteni az árakban az üzemanyag árának emelkedését, Vokó elmondta, ez év közben lehetetlen, esetenként egy-egy partner rugalmas, de a többség nem. Éves szerződésekről van szó, s ezekben nehéz elérni, hogy a gázolaj árának évközi emelése megjelenhessen a fuvardíjakban is.

15 százalékkal kellett volna emelni a fuvardíjat

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára is azt mondta, hogy a fuvarozók nem állhatnak le a járműveikkel, hisz például a kereskedelmi szolgáltatásokhoz ez elengedhetetlen, így csak az lehet a kérdés, hogy érvényesíthetik-e a fuvarköltségekben a gázolaj árnövekedését. A fuvarozók önköltségének 40-45 százalékát teszik ki az üzemanyagköltségek, egy 10 százalékos gázolajár-emelkedésnél optimális esetben 4-5 százalékos fuvardíj-növekedést kellene végrehajtani. Mivel 18 hónap alatt 30 százalékkal nőtt a gázolaj fuvarozói ára, 12−15 százalékkal kellett volna emelkednie a fuvardíjaknak is.