Szinte már tömegcikk hazánkban a Porsche és a Jaguar

A január 1-jei kötelező biztosítási kampány 1,1 millió gépjárművet érintett hazánkban, ami az összes jármű 20 százaléka. Éves biztosítási díjuk ezer forinttól akár a több milliós összegig is terjedhet. A kor, a típus, a vételár vagy a használati kockázat befolyásolja leginkább a biztosítási díjakat?
Molnár Csaba, 2020. december 23. szerda, 14:13
Fotó: Pixabay

Mivel Magyarországon már tíz éve a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás-szerződések esetében nem a naptári év kezdete, hanem a megvásárlás napja számít évfordulónak, azóta csak azok a járművek érintettek ezen a napon, amelyeknek 2010 óta nem változott a tulajdonosa. Magyarországon jelenleg 13 hazai biztosító társaság kínál kgfb termékeket.

"Állományunkból mintegy 37 ezer autó idősebb 10 évesnél, sőt 735 olyan autó biztosítása van nálunk, amelyek 30 évnél is régebbiek. Érdekesség, hogy ezek között 303 Lada, 67 Trabant és 30 Wartburg mellett egy-két Volga, Moszkvics és Zastava is megtalálható" - mondta Papp Lajos, az Eurorisk Biztosítási Alkusz ügyvezetője, a Független Biztosítási Alkuszok Szövetségének gépjármű szekció vezetőjét. Az Eurorisk-nél a két legrégebbi autó azonban igazi matuzsálem: egy 1939-es Cadillac 39-60S illetve egy 1941-es gyártású Dodge Custom Luxury Liner - ezek éves kötelező biztosítási díja kifejezetten alacsony: a 20 ezer forintot sem éri el.

Ekkora szerződésszám mellett természetesen mindenféle méret és típus előfordul. Az élő szerződések közül a legkisebb éves díj 1069 forint, amit egy utánfutó gazdája fizet. Jóval mélyebben kell a zsebébe nyúlni annak a Langendorf SKA nehéz pótkocsi tulajdonosának, amelynek az éves díja 3 millió forint.

A leghűségesebbek
A legidősebb szerződött ügyfelünk egyébként 1925-ben született, azaz idén töltötte be a 95. évét. Nem csak idősnek, de hűségesnek is mondható, mert 2003-ban kötötte meg a kötelezőjét a Mitsubishi-jére. Ha már hűséges ügyfelekről beszélünk, az Eurorisk legrégebbi, jelenleg is élő szerződése egy akkor gyári új FIAT Punto-ra jött létre 1996. december 28-án, azaz csaknem pontosan 24 éve (az Eurorisk 1993. óta működik a biztosítási piacon).

A régi "szocialista" típusok mellett persze az igazi prémium, luxus márkákra is kötelező a biztosítás. Az Eurorisk ügyfeleinél 1-1 Aston Martin, Lotus és McLaren mellett Lamborghini-ből és Rolls Royce-ból 2-2, Bentley-ből 3, Ferrari-ból 5 található. Ezekhez képest a 76 Jaguar és a 97 Porsche szinte tömegcikknek mondható. Az ilyen luxus járművek éves kötelező biztosítási díja több százezer forint is lehet, míg casco biztosításuk költsége elérheti akár az évi 2 millió forintot is.

HOZZÁSZÓLÁSOK