Botrányos útépítés a fővárosban - hajmeresztő részletek

Miután 2005-ben teljes egészében új burkolatot kapott, a 2010-es útfelújítási ütemtervben már ismét szerepel a XVI. kerületi Mátyás király út. A fővárosi önkormányzat pénzügyi ellenőrző bizottsága szerint a szabálytanságok "állatorvosi lováról" van szó, a főpolgármesteri hivatal azt mondja, a pályázati rendszer a hibás, ráadásul a csatornaépítők is rontottak a helyzeten.
Major András, 2009. szeptember 17. csütörtök, 18:10
Fotó:

Meglepő részletek olvashatók a jövő évi fővárosi útfelújítási ütemtervben: a renoválandó utak között szerepel a négy évvel ezelőtt teljes burkolatcserén átesett, főútvonalként funkcionáló XVI. kerületi Mátyás király út is.

A Fővárosi Önkormányzat útfelújítási programja 2005-ben indult, amelynek révén a tervek szerint 2010 végéig megújul több mint 530 kilométernyi út, a főváros kezelésében lévő utak mintegy 53 százaléka. A következő évben 75 kilométer fővárosi út újulhat meg, volt azonban olyan év is - 2006 - amikor több mint 200 kilométernyi út felújítását jelentette be a főpolgármesteri hivatal. A 2010-es útfelújítási ütemtervben mintegy 80 útszakasz szerepel, köztük egy sor kiemelkedően fontos etappal, mint például a zuglói Egressy út, vagy a kispesti Ady Endre út.

Kettő helyett egy réteg

A fővárosi önkormányzat pénzügyi ellenőrző bizottsága már tavalyi vizsgálatában súlyos megállapításokat tett a konkrét XVI. kerületi ügyben tapasztalt szabálytanságokról. A bizottság a belső ellenőri jelentésre is hivatkozik, amely hajmeresztő részleteket közöl az útfelújításról, de személyi felelősség megállapítására a jelentés nem tett javaslatot.

Például, a szerződésben szereplőnél hosszabb szakaszon került új burkolat az útra, cserébe viszont a megrendelő beelegyezett, hogy kettő helyett csak egy réteg aszfaltot fektessenek le, ráadásul a vizsgálat szerint a 60 hónapos jótállásról is lemondtak. Ezzel szemben a Főpolgármesteri Hivatal álláspontja szerint "a kivitelezővel szemben a főváros nem mondott le a jótállásról, mindazokat a munkákat, melyek a garancia keretében érvényesíthetőek, azokat a főváros érvényesítette is."

Rossz, de kit érdekel?

A műszaki ellenőr a 2005 nyarán zajló munkálatokról lesújtó véleménnyel volt, amelyekre azonban látszólag senki sem reagált. Az utat 2006-ban már kátyúzni kellett, jövőre pedig elkerülhetetlenné vált az újabb aszfaltozás, vagyis mintegy öt évet bírt az út, szemben a legalább 15-20 éves elvárható élettartammal. A munkálatok viszont csak mintegy 50 millió forintba kerültek, ami irreálisan alacsony összeg ahhoz képest, hogy a valamivel több mint egy kilométeres útra körülbelül 270 millió forintot kellett volna szánni.

Számos homályos részlet van az ügyben, és azt sem lehet tudni, hogy hány másik út esetében történtek hasonló szabálytalanságok. Miután a pályzatokat befogadó Pro Régió Ügynökség a támogatás részbeni vagy teljes visszafizetését kérte a szabálytanaságok miatt Budapesttől (és kilenc másik településtől - lásd keretes írásunkat a cikk végén), a főváros három különböző ellenőrző vizsgálatot indított (belső ellenőri vizsgálat, igazságügyi szakértői mérések és a Műegyetem szakértői vizsgálata. Ezek egyik legfontosabb tanulsága, hogy bár az egyes útszakaszok hosszát és területét szinte minden mérés másként állapítja meg, összességében elvégzettnek tekinti a teljes felújítási programot - emeli ki Borsodi Ágnes, a Fővárosi Önkormányzat sajtóreferense.

A kerületi önkormányzat is ludas

Egyes útszakaszok esetében beigazolódott, hogy a felújítást előkészítő hivatali munkatársak adminisztrációs hibákat követtek el, amikor a felújítás során nem jelezték, hogy a ténylegesen felújított terület elmarad az előzetesen becsülttől vagy éppen meghaladja azt. Ezért a hivatalban fegyelmi eljárások is indultak, és a munkatársak egy része már nem is dolgozik az önkormányzatnál.

A revizori jelentés szerint a kerületi önkormányzat által végzett csatornaépítés nagyban hozzájárult a Mátyás király út állapotának gyors romlásához - állítja a hivatal. A Fővárosi Önkormányzat független szakértői véleményt készítetett, mely szerint az útfelújítás önmagában nem tehető felelőssé a kialakult helyzetért - teszik hozzá. A Csatornázási Művek által, a 2005-ös burkolatcsere előtt végzett közműépítési munka az alsóbb útburkolati rétegeket megbolygatta, ezt követően alakult ki a jelenleg is tapasztalható, rossz állapot. A garancia keretében érvényesíthető helyi javításokat a vállalkozó el is végezte, ám mivel az állagromlás elsősorban nem az útfelújítási munka hanyagsága miatt, hanem a nem megfelelő vízelvezetés miatt következett be, ezért a kivitelező javítási munkái nem oldották meg a problémát - fogalmaz a Főpolgármesteri Hivatal.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Karesz71, 2009.09.17 22:08

A Fővárosi Önkormányzat egy felújított útszakaszt addig át sem veheti,amíg a vízelvezetés nem megoldott....a Csatornázási művek által okozott hiba csak egy bizonyos sávban,jól látható módon érzékelhetően kezdődik....egyébként a jogszabály őket is kötelezi a hiba kijavítására....a cikk írója pedig utánanézhetne a jogszabályoknak ilyen esetekben.....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

bandras, 2009.09.17 20:45

Itt a XVI kerületben az a modi az utépitkezésekkel kapcsolatban ,h az önkormányzati dolgozo aki idejét és vérét adja a kerületért megcsináltatja utfelujitás cimen a saját járdáját (viakolor) természetesem ki van fizetve és a teraszát is .A jelenség dokumentálva van (video,fényképek). Igen a közösböl lehet sokmindent....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html