Bukik a kormányzati ígéret? Lemaradásban a terv

Lassan halad az elektromobilitás növelése Magyarországon. Zöld rendszámból még ezer sincs az utakon, a Jedlik Ányos terv ösztönzői egyelőre nem igazán érték el az autósok ingerküszöbét. Kérdés, hogy mit lép a kormány.
Szász Péter, 2016. július 22. péntek, 07:09
Fotó: Napi.hu

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter idén májusban megismételte a kormány egy korábbi ígéretét, miszerint 2020-ra ötvenezer környezetkímélő gépjármű fut majd a magyar utakon. A miniszter annak apropóján beszélt erről, hogy a kormány vett hét elektromos autót a saját flottájába. A fotókon egy Nissan Leaf és három Volkswagen e-Golf látható. Az előbbi listaára 9 millió forint, utóbbié 11,4 millió. A kormányzat ugyanakkor elképzelhető, hogy kedvezménnyel vásárolta az autókat.

A Közbeszerzési Hatóság honlapján erről a vásárlásról nem érhető el dokumentum, találtunk viszont más e-autó beszerzést. Az állami tulajdonú Eximbank ugyanis vásárolt két e-Golfot az év elején darabonként 10,4 millióért.

Az Eximbank e-Golfja
(forrás: Napi.hu)

A Napi.hu megkérdezte a Nemzetgazdasági Minisztériumot (NGM) és a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóságot, hogy hány elektromos, illetve plug-in hibrid autó van jelenleg a kormányzati flottában, illetve hány beszerzését tervezik 2020-ig. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint az ingyenes parkolás és a buszsáv használata nem olyan ösztönzők, amelyek hatására igazán beindulna a környezetbarát autók piaca, így a minisztériumtól azt is megkérdeztük, hogy ezeken túl várható-e valamilyen pénzbeli támogatás a zöld autót vásárlóknak. Az NGM azonban többhetes várakozás után sem reagált megkeresésünkre (ha megérkezik a válaszuk, frissítjük cikkünket.)

Környezetkímélő autónak számít a
  • a tisztán elektromos gépkocsi,
  • a plug-in hibrid gépkocsi legalább 25 kilométeres hatótávolsággal
  • a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsi legalább 50 kilométer hatótávolsággal
  • és a nulla emissziós gépkocsi.
Ezek azok, amelyek zöld rendszámot kaphatnak és adókedvezményt érvényesíthetnek. A zöld rendszám bevezetésekor szó volt arról, hogy az ilyen autók a buszsávban is közlekedhetnek, de az ehhez szükséges KRESZ-módosításra cikkünk megjelenéséig nem került sor.

Eddig 906 rendszámot adtak ki

Megkérdeztük a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalát (KEKKH) is, hogy hány zöld rendszámot adtak ki, és ebből hány tartozik személyautóhoz, illetve hány elektromos buszhoz, amelyek elterjesztését a tömegközlekedésben aligha lehet kifogásolni. A KEKKH közlése szerint július 7-ig 906 pár zöld rendszámot adtak ki. A második kérdésünkre azonban csak térítés ellenében lettek volna hajlandók válaszolni.

Nyolc Teslát helyeztek forgalomba

A DataHouse ugyanakkor rendelkezésünkre bocsátotta az első féléves újautó- és használtautó-statisztikáját márkák és típusok szerinti bontásban. Ebből kiderül többek között, hogy Nissan Leafből újonnan 68 darabot, használtan 31-et helyeztek forgalomba. A Nissan Leaf alapjaira épülő E-NV200 kisbuszból 9 darab érkezett. Az Opel konnektoros hibridjéből - amely újonnan már nem kapható - 71-et hoztak be az országba. Tesla Model S-ből 12 darabot helyeztek forgalomba, 8-at újként, 4-et használtként. A Golf esetében nincs külön bontva az elektromos és a hagyományos hajtás.

Nem ennyire friss az ACEA statisztikája, amelyből egyelőre csak az első negyedéves áll a rendelkezésünkre. Eszerint Magyarországon 51 új elektromos és 20 plug-in hibrid kocsit helyeztek forgalomba.

Kevés az e-töltőállomás

Az alacsony számok nem meglepőek, ha megnézzük a töltőállomás-hálózat sűrűségét és az autók árát. Országszerte például csak néhány olyan, mindenki számára elérhető villámtöltő van, amellyel 20-30 perc alatt legalább 80 százalékosra tölthető az autó akkumulátora. Ráadásul még ezek közül sem mindegyik tudja az összes szabványt, a Leafet és a Golfot például különböző szabványú gyorstöltő-csatlakozóval lehet feltölteni.

A kormánynak van még 3,5 éve arra, hogy betartsa a fent említett, ötvenezer zöld autóra vonatkozó ígéretét - ezalatt lenne lehetősége, hogy valamilyen támogatással vonzóbbá tegye a vásárlók számára a környezetbarát autók vásárlását. Legalábbis bízhatunk abban, hogy e darabszámot nem a kormányzati és állami céges flotta - e kimondottan nem olcsó kocsikkal történő - felduzzasztásával érnék el.

(Borítókép: Dede Géza/NGM)

HOZZÁSZÓLÁSOK