A boltláncok - köztük az Auchan, a CBA, a Spar és a Tesco - online áruházai a járvány kitörése óta a korábbinál sokkal nagyobb forgalmat bonyolítanak, ugyanígy felfutott az Ikea webáruházának a forgalma is. Annyira, hogy nagyon nehezen lehet onnan megrendelni, de leginkább sehogy.

A Facebookon van olyan zárt csoport, amelynek tagjai hetek óta osztják meg a posztjaikat a sikertelen rendelésről, valamint a Buksza (a Napi.hu szerkesztőségi blogja) hetek óta próbál rendelni az Ikea webboltjából, de egyelőre eredmény nélkül.

Elsőre úgy tűnik, mintha menne

Az Ikea a saját oldalán a legfelső részben a többek között a következőket írja: "Az online vásárlás, a házhoz szállítási, a kattints és vedd át áruházuinkban szolgáltatásaink, valamint a csomagpontok továbbra is elérhetők".

Ebből arra lehet következtetni, hogy működik a rendszer, valószínűleg akadnak is, akiknek sikerül, de sokan vannak, akiknek nem jött össze.

Aztán kiderül, hogy nem

A sikertelen rendelés esetén az Ikea két üzenetet oszt meg az érintettekkel. Az egyik így szól: "100 sikertelen próbálkozás. Valószínűleg nincs beállítva átadási és átvételi kapacitás."

A másik: "A megnövekedett érdeklődés miatt az online rendelés átmenetileg nem elérhető. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy az összes megrendelést teljesítsük."

Tényszerű válasz a cégtől

Megkérdeztük az Ikeát, hogy miért nem léptek hetek óta, miért nem vezettek be például időablakos megoldást, amire más online boltokban van példa. Utóbbi azt jelenti, hogy az adott webáruház naponta új idősávokat nyit a rendelésre, ahogy azok betelnek, bezárja azokat és másnap lehet újra próbálkozni. A magyar cég  őszinte válaszában nem mentegeti magát, elismeri, hogy nem voltak felkészülve a járványhelyzetből adódó kiemelkedő igényekre.

A következőt közölték:

Bár az áruházak zárvatartása alatt igyekeztünk az online vásárlásra fókuszálni, és új digitális megoldásokat fejlesztettünk - mint például az online konyha- és gardróbtervezés, ami igen népszerű szolgáltatássá vált - tisztában vagyunk azzal, hogy problémák léptek fel az online felületen. Ezt jellemzően az okozta, hogy olyan sokan vásároltak egyszerre, hogy a rendszerünk összeomlott. Áprilisban 250 százalékos növekedést regisztráltunk az online megrendelések terén az előző év azonos időszakához képest. A belső és külső kapacitáshiány miatt - ideértve a szállítói partnereinket is - nem tudtuk megfelelően teljesíteni az összes megrendelést. Egyelőre sajnos nincs megoldásunk, de folyamatosan vizsgáljuk üzleti működésünket, hogy olyanra formálhassuk, amely legjobban megfelel a jelenlegi körülményeknek és vásárlóink igényeinek. Elnézést kérünk a vásárlóinknak okozott kellemetlenségért.

Mennyibe kerül?

A magyar Ikea eredetileg 2017 közepén indította volna az online boltját, de végül csak 2018 elején rajtolt el a webáruház, amelyben a teljes Ikea-választék több mint 80 százaléka szerepelt. A limitált kollekciók, nagy értékű termékek, például a keleti szőnyegek, illetve az ételek nem kaptak helyet az online boltban, elsősorban logisztikai és tárolási okokból. A két évvel ezelőtti indulás után egy-egy vásárló 150 ezer forintért rendelt az online Ikeától.

Ha műkdik, akkor a netes vásárlás esetén egyébként két megoldást lehet választani. Az egyik, hogy a vásárló a kiválasztott termékekért elmegy az áruházba vagy az azok mellett lévő csomagpontokra - ezért a megoldásért közel 1500 forintot kell fizetni (a termékek árán túl). A másik a házhoz szálllítás. A kisebb méretű - 30 kiiló alatti csomagokat szintén közel 1500 forintért, a komolyabb csomagokat a megvásárolt termékek árától 6500 - 36 500 forintért viszi házhoz a boltlánc. Az 50 ezer forintnál olcsóbb csomagot szállítják a legolcsóbban, a több mint 750 ezer forintos vásárlás esetén érvényes a legmagasabb díj.