A fekete péntek (Black Friday) veszít ugyan jelentőségéből, de még 2020-ban is ez ígérkezik a legnagyobb forgalmat hozó napnak az áruházak és az online kiskereskedők éves mérlegében. Dióhéjban ez a lényege az amerikai ShopperTrak piacelemző cég friss felmérésének.

A másik fontos megállapítás nem meglepő: a koronavírus-járvány miatt nőni az internetes vásárlás súlya a hagyományos áruházi értékesítés rovására. Érdekesebb, hogy a ShopperTrak azt is megbecsülte, mekkora lesz az utóbbiakban a visszaesés: 22-25 százalékos zuhanás várható a karácsonyi szezon legerősebb hat hetében.

Korábban a fekete péntek (az USA-ban idén november 27.) kimagaslott a jó napok közül, általában kétszer nagyobb volt ezen a napon a boltok értékesítése, mint az aranyvasárnapnak becézett karácsony előtti utolsó vasárnapon (idén december 19.) elért forgalmuk. Ez idén nem így lesz - állítja Brian Field, a ShopperTrak kiskereskedelmi tanácsadó részlegének igazgatója.

A kiskereskedők úgy számolnak, hogy a vásárlók idén különösen igyekeznek majd kerülni a nagy tömeget, ezért már a hálaadás előtt (október 31.) feltöltötték a valós és virtuális polcaikat áruval. Az Amazon internetes áruházóriás már október 13-14-én Prime Dayt tart, azaz kedvezményes vásárlásra invitálja törzsvevőit, amivel más cégeket is hasonló akcióra kényszerített.

Óvatosság mindenekelőtt

Ha az amerikaiak rászánják magukat a fizikai vásárlásra ebben a karácsonyi szezonban, akkor biztos, hogy előnyben részesítik azokat a boltokat, amelyek meghosszabbított nyitva tartással várják a betérőket, illetve amelyek ideiglenesen működnek. A legfontosabb szempont a tömeg elkerülése lesz. A szezon tíz legnagyobb forgalmat hozó napjának jelentősége csökken. Míg tavaly a kiskereskedők ezeken a napokon bonyolították le az ünnepi időszak forgalmának 46,5 százalékát, idén várhatóan csupán 34,2 százalék lesz ez a mutató.

Várakozások szerint a korábban a fekete péntekre koncentrálódó vásárlások széthúzódnak a hálaadást követő héttől kezdve egészen a fekete pénteket követő hétfőig, a Cyber Mondayig. Ez a tendencia már tavaly is megfigyelhető volt - derül ki a ShopperTrak adataiból. A fekete péntek forgalma 2019-ben több mint hat százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, míg a hálaadás napján 2,3 százalékkal magasabb volt.

Nem lesz rossz

Minden egybevetve a hosszú karácsonyi szezon, amely novembertől januárig tart, növekvő forgalmat hozhat a hagyományos kiskereskedelemben. A Deloitte becslése szerint 1-1,5 százalékkal lehet erősebb ez az időszak a tavalyinál, ami azt jelenti, hogy az amerikai vevők 1,147-1,152 ezer milliárd dollárt hagyhatnak a boltokban. A növekedés az internetes vásárlásból származik majd, ennek értéke 30 százaléka ugorhat meg. Egy évvel ezelőtt ezen a téren csak 8 százalékos bővülést jegyeztek fel a statisztikusok - derül ki a Salesforce piackutató cég 2020-as prognózisából.

A ShopperTrak éves vizsgálataiból arra is fény derül, hogy ez az év nagyon kemény volt a kiskereskedelemben, annak ellenére, hogy az online vásárlások bővülése pótolhatta a hagyományos fogyasztás zsugorodását. Áprilisban éves összehasonlításban 82 százalékkal zuhant az ágazat forgalma az egy évvel korábbihoz képest, azóta sokat ledolgoztak ebből a cégek, így szeptember közepén már csak bő 25 százalékos mínuszban voltak. A hét napjainak forgalmi adatai kiegyenlítettebbek lettek, a vásárlók kerülik a szombatot, amikor szokás szerint jóval nagyobb a tömeg a boltokban, mint a hétköznapokon.

Mi lesz a magyar piacon?

Azt egyelőre nehéz megmondani, hogy a magyar piacon hogyan alakulnak a fekete pénteki akciók és a karácsonyi vásárlási szezon. A koronavírus-járványból fakadó bizonytalanság a vásárlók egy része feltehetően óvatos marad és nem veri magát olyan kiadásokba, mint mondjuk tavaly. A kiskereskedelmi forgalom az idén visszavett a korábbi tempóból, pont a járvány miatt.

Az év első nyolc hónapjában a KSH-adatok szerint a kiskerüzletek forgalmának volumene 0,9 százalékkal nőtt éves összevetésben. Ezen belül az élelmiszer- és az úgynevezett élelmiszer-jellegű vegyes kiskereskedelem forgalma 3,7 százalékkal nőtt, a nem élelmiszerek - többek között tartós fogyasztási cikkek, például háztartási gépek, műszaki cikkek - forgalma 1,8 százalékkal nőtt, az üzemanyag-kiskereskedelemben pedig majdnem 10 százalékos volt a visszaesés.

Látszik, hogy az üzemanyag húzta vissza leginkább a kiskereskedelmi forgalmat, ám tavaly jobb számokat produkált a szektor. A múlt év első nyolc hónapjában közel 6 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom volumene. Az élelmiszereknél a 2020 első nyolc hónapjában mértnél valamivel visszafogottabb, 3,2 százalékos volt a növekedés, ez elsősorban a járvány miatti felhalmozásokkal magyarázható. A nem élelmiszereknél viszont tavaly közel 9 százalékos, az üzemanyagoknál pedig 10 százalékos volt a többlet.

Tehát várhatóan visszafogottabb lesz az év végi forgalom a magyar boltokban. Vámos György, a számos országos hálózattal rendelkező boltláncot tömörítő Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a héten Magyar Nemzetnek az idei szezonról azt mondta: a koronavírus-járvány előtti időkben az ünnepi beszerzések novemberben kezdődtek, mert a lakosság nagy része kéthavi fizetésből gazdálkodja ki a karácsonyi kiadásokat, erre pedig időben fel kell készülnie a boltoknak. A szakértő szerint a járvány miatt különösen nem javallott, hogy a vásárlók az utolsó pillanatra hagyják az ajándékok kiválasztását.

Szerinte egyelőre képtelenség megjósolni az ünnepi forgalmat. A visszafogottabb lesz a bolti költekezés azért is, mert az üzletekben maszkban kell tartózkodni, és tartani kell a távolságot másoktól. Vámos egyébként jelezte azt is, hogy a kereskedők bőségesen felkészültek a szezonális áruválasztékkal, és a kínálat az év végéig bővül.