Végre teljesül a kormány régi ígérete?

A tavalyinál harmadával több, mintegy 450-500 autóbusz készülhet idén a magyarországi gyárakban - mondta Vin­cze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke a Világgazdaságnak.
Domokos László, 2019. március 6. szerda, 07:18
Fotó: Pexels

Abból kiindulva, hogy egy szólóbusz ára 65 millió forint, egy csuklósé 85 millió forint környékén alakul, a piac értéke 30-40 milliárd forintra tehető.

A buszos közbeszerzések lebonyolítására 2016-ban alapított Nemzeti Autóbusz Beszerzési Bizottság (NABB) 2019-ben 700-800 járműre tervezi tender kiírását, a hazai piac tehát ennek nagyjából a felét képes leszállítani.

A Volán-társaság központosításának begyűrűző hatása lehet a megrendelések szintjére - mondta Vincze-Pap Sándor a napilapnak. Az elmúlt csaknem három évtizedben az ágazat szinte teljes egészében szétesett, ezért hiába mutat az utóbbi három évben fellendülést, és nyílik meg most előtte több tízmilliárdos piaci forrás, a 2020-as piacliberalizációra (az addig állami üzemeltetésű járatvonalakat versenyeztetik a szolgáltatók között), illetve a változás által generált igények kielégítésére csak részben alkalmas a szektor.

Az elnök szerint a nyugati piacokra gyakorlatilag lehetetlen is betörni a protekcionista közbeszerzések miatt. A magyar buszok a kelet-európai piacokon lehetnek még kelendők.

A NABB létrejöttének nagy nyertese a győri Kravtex-Kühne csoport, amely a legrégebbi gyártónak számít Magyarországon. Ma már 1800 autóbusza közlekedik a hazai utakon, az elmúlt három évben összesen hatszáz jármű értékesítését nyerte el pályázatokon.

HOZZÁSZÓLÁSOK