Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Bár a munkáltatók többsége idén is megtartotta a tavalyi cafeteriaelemeket, az adóelőnye miatt kiemelt helyzetbe került SZÉP-kártya, illetve a pénzkifizetés teszi ki a teljes cafeteriajuttatások 94 százalékát - ismertette felmérést a BDO Magyarország.

Hódít a Szép-kártya

A tavalyi 38 százalékkal szemben idén 54 százalékra nőtt a Szép-kártya részesedése a cafeteriajuttatások összértékén belül. Részletesebb bontásban a vendéglátás alszámla a legnépszerűbb 30 százalékkal, míg a szálláshely 16, a szabadidő alszámla pedig 8  százalékos részarányt képvisel. A növekedés érthető, hiszen a legnépszerűbb cafeteriaelemek közül az idén csak a SZÉP-kártya tarthatta meg adómentességét.

Az azonnal elkölthető cafeteriaelemeknek (például a korábbi Erzsébet utalványnak) a helyét is a pénzkifizetés váltotta fel, ez az elem idén a teljes cafeteriaérték 40 százalékát képviseli. A népszerűség oka, hogy az alacsonyabb keresetű munkavállalók az üdülési juttatással szemben a hétköznapi kiadásokat támogató, azonnal elkölthető elemeket preferálják - akár alacsonyabb összegű juttatás formájában is.

Noha a pénzkifizetés adózása immár nem tér el a munkabérétől, a cégek mindegyike fenntartotta ezt a lehetőséget, sőt, egy részük a többlet adóteher egy részét vagy egészét is átvállalta. A BDO szerint ez azzal magyarázható, hogy a béren kívüli juttatások motivációs hatása jóval hosszabb ideig érvényesül, mint egy hasonló mértékű béremelésé. Az alapbérbe épített juttatás megemelte volna egy sor bérhez kötődő juttatásnak, például a túlóradíjnak is az összegét.

Akik pórul jártak

A változások nagy vesztesei a hosszabb távú megtakarítást ösztönző önkéntes pénztárak: míg tavaly az önkéntes nyugdíj- illetve egészségpénztárak együttesen 13 százalékát tették ki a cafeteriajuttatásoknak, idén ez az arány alig éri el a 3 százalékot.

Az óvodai-bölcsödei költségek térítése továbbra is adómentes maradt, részaránya mégsem emelkedett 1,2 százalék fölé, mivel a munkavállalóknak csupán kis hányadát érinti ez a juttatás - többségüknek nincsen ilyen korú gyermeke. Kis-Makár Andrea, a BDO Magyarország vezető cafeteria tanácsadója a felmérést kommentálva azt mondta: "A korábbi sokszínű cafeteriapalettán ma egyértelműen a Szép-kártya és a pénzkifizetés a két domináns elem - magyarázza Ennek ellenére a vállalatok többsége a következő évben sem tervezi cafeteriarendszerének átalakítását, racionalizálását. Ők ezzel azt kívánják üzenni munkavállalóik felé, hogy ezentúl sem kívánják korlátozni az ő választási lehetőségeiket."