Robbantottak a CBA-partnerek - segített az időjárás is

Komoly forgalomnövekedést értek el az év első tíz hónapjában az italnagykereskedők - köztük a két piacvezető cég, amelyek a CBA franchise hálózatának tagjai. A meleg nyár és az enyhe ősz alaposan megdobta a forgalmat - és várhatóan a nyereséget is.
Szakonyi Péter, 2018. november 19. hétfő, 18:23
Fotó: Napi.hu

Az éttermek és szállodák megrendelései, vagyis a turizmus növekedése áll az ital nagykereskedők forgalmának növekedése mögött. Az év első tíz hónapjában kétszámjegyű forgalomnövekedést ért el az ország legjelentősebb három italárukkal kereskedő cége, sőt a meleg nyári hónapokban az is megesett, hogy áruhiány miatt nem tudták maradéktalanul kiszolgálni a HoReCa-vevőket, s ezen belül is a Balaton-parti és fővárosi éttermeket és szállodákat. Márpedig a szakmai becslések szerint ma már ez jelenti a forgalom 60 százalékát.

A legdinamikusabban a képzeletbeli dobogó harmadik fokán álló Z+D csoport nőtt az elmúlt két évben. A korszerűsítéseknek és fejlesztéseknek köszönhetően 15,5 milliárdról idén 20,5 milliárdra nő forgalom és a jövő évi kilátások is kedvezőek. A cégcsoport ugyan egyhatod részben birtokolja a Reál láncot, de a szintén magyar tulajdonban levő kiskereskedelmi cég forgalmát nem tartalmazza a Z+D csoport statisztikái. N. Szabó István ügyvezető kérdésünkre kiemelte, hogy idén is domináns volt a dunántúli és fővárosi forgalom.

Az előbbiben a Balaton-part és a Velencei tó volt meghatározó, így a teljes forgalom kétharmadát jelentette Nyugat-Magyarország, egyharmadát pedig Budapest. A cég 15 telephelyről szolgálja ki a megrendelőket, és 4 C+C áruházat üzemeltet. Az italforgalomból meghatározó részt hasított ki idén a sör, amely már a teljes forgalom 60 százalékát jelentette, míg a szeszes italok 20 százalékot, az alkoholmentes italok és ásványvíz 14 százalékot jelentettek, a bor és pezsgő forgalom az eladások 6 százalékára rúgott. A nyári sör és üdítő hiányról szólva elmondta, hogy a csúcsidőszakban egyes fajtákból nem tudtak eleget szállítani a gyártók, így volt, hogy hiába keresték kedvenc italukat a vásárlók.

Csúcson a CBA beszállítói

Az italnagyker piac két piacvezető cége, a Hansa-Kontakt és Central-Drinks tulajdonképpen egy körhöz, a CBA-lánc tulajdonosaihoz - Krupp József, Breier László, Lázár testvérek - köthető. E két vállalkozás együttes forgalma tavaly meghaladta a 80 milliárd forintot - a Centrál-Drinks Kft. 34,2 milliárd forintos árbevétel mellett 900 milliós adózás előtti eredményt produkált, míg a Hansa-Kontakt Kft. 47 milliárdos forgalma után 2 milliárdos lett az eredmény. A harmadik legjelentősebb vállalkozás a Z+D csoport 19 milliárdos forgalmat ért el.

A Central-Drinks  Kft. ugyan nem válaszolt írásban feltett kérdéseinkre, de úgy értesültünk, hogy minden korábbi árbevételi rekordjukat megdöntik. A 14 nagykereskedelmi depóból szállító Central-Drinks növekedése elsősorban a HoReCa-szektornak tudható be, ez a cég ugyanis nem beszállítója a CBA-lánc egységeinek. (A teljes élelmiszer nagykereskedelmi szektor becslések szerint 1000-1200 milliárd forintra rúg, ebből a legjelentősebb részt 185 milliárd forintot a Metro szakított ki.)

Bár az év végi vásárlói roham még hátra van, az már biztos, hogy  idei évet már biztosan jelentős növekedéssel zárja mind a három piacvezető italkereskedő. Bár még két hónap van hátra az évben az már látható, hogy a bővülés meghaladja majd a 10 százalékot.

A Hansa-Kontakt ügyvezetője Kis Attila nyolcszázalékos bevétel emelkedést tart valószínűnek. Az általuk kiszolgált 3600 vevő közül prioritást élveznek a CBA franchise tagjai. A cégvezető szerint a sör és ásványvíz forgalom közel felét a nyári szezon jelenti minden évben - idén ez a meleg ősz miatt két hónappal kitolódott. A kereslet növekedésből becslése szerint így 4-5 százalékot jelenthetett a kedvező időjárás.

HOZZÁSZÓLÁSOK