Cél a "nulla" veszteség

A Tetra Pak magyarországi leányvállalatának csomagolóanyag-gyártó tevékenységből 29 milliárd, kereskedelmi tevékenységből pedig 7,3 milliárd forint árbevétele származott a tavalyi üzleti évben. A Tetra Pak Csomagolóanyag-gyártó Zrt. az elmúlt kilenc év során 39 százalékkal, 44,5-ről 27,4 gigajoule-ra csökkentette az egymillió dobozra vetített fajlagos energiafelhasználását, miközben termelését több mint 95 százalékkal, 1,28 milliárdról 2,49 milliárd dobozra növelte. Ezen eredmények mögött a Tetra Pak azon törekvése áll, hogy működésének minden területén nullára csökkentse a veszteséget.
György Renáta, 2012. július 9. hétfő, 06:55
Fotó: Napi.hu

A Tetra Pak hatékonyságának növelése érdekében 2002-ben kezdte alkalmazni a WCM (World Class Manufacturing) rendszert, amely a japán gazdasági minisztérium közhasznú szervezete, a JIPM által kidolgozott Total Plant Maintenance (TPM) módszertanon alapszik, ám abba más ipari gyakorlatokat is beépít.

A TPM alapvetően a veszteségek csökkentésére kidolgozott módszer, amelynek célja a "nulla veszteség" elérése: nulla reklamáció, nulla hiány, nulla meghibásodás, nulla baleset és nulla készlet. A program teljes rendszert kínál az ipari irányításhoz és hatásos eszközt a gyártási kultúra megváltoztatásához. E módszer három fő feladatkörből áll. Az első a veszteségtérkép elkészítése, a második azon módszertanok összessége, ahogyan csökkenthető a veszteség, a harmadik pedig a munkatársak bevonása − mondta Révész Zoltán, a Tetra Pak Csomagolóanyag Gyártó Zrt. ellátásilánc-igazgatója.

A JIPM Institute rangos díját az egész világon elismerik, mert csak azokat a vállalatokat jutalmazzák, amelyek kiemelkedő eredményt értek el az innovatív vállalati környezet létrehozásában, jelentősen csökkentették az üzleti folyamatok veszteségeit, miközben magas minőségű szolgáltatást nyújtottak ügyfeleiknek és mindezt költséghatékonyan tették. Ebben az évben a 76 jutalmazott vállalat között 12 Tetra Pak-gyár volt, ami jól mutatja a vállalat erős elkötelezettségét.

A Tetra Pak budaörsi gyára ez év márciusában vette át e díj második szintjét az öt közül. Az egyes díjakra pályázni lehet, és mindegyikük a TPM módszer egyre magasabb szintű megvalósítását jelképezi. Minden esetben a vállalat fogalmazza meg, milyen célokat kíván elérni egy adott díj elnyeréséhez, amit aztán a japán intézet szakemberei egy audit során ellenőriznek.

− Az adott szint eléréséhez szükséges célok tervezése szeptemberben kezdődik a veszteségtérkép elkészítésével, amelyhez hozzárendeljük a megfelelő intézkedéseket, és azt is meghatározzuk, hogyan mérjük majd az intézkedéseink hatását. A megtervezett fejlesztéseket − beleértve a beruházásaink nagy részét is − a WCM pilléreken belüli projektek keretében valósítjuk meg − tette hozzá Révész Zoltán.

A megvalósítás a kaizen módszer alkalmazásával történik, amelynek lényege, hogy napi szinten apró, de folyamatos és véget nem érő fejlődésre kell törekedni úgy, hogy ebben a szervezet minden szintjének szerepet kell vállalnia. A gyakorlati megvalósítás öntevékeny csoportokban (pillérek, fejlesztési csoportok) történik, amelyek elemzik a problémákat, majd megoldásokat keresnek azokra. Jelenleg tizenegy pillérbe szervezve végezzük fejlesztési tevékenységeinket, melyek egy-egy olyan területre összpontosítanak, ahol foglalkoznunk kell a veszteségcsökkentéssel. Ilyen például a minőség, a tervezett karbantartás, a környezetvédelem, irodaüzemeltetés, a költségek, a munkabiztonság és munkahelyi egészségvédelem vagy az öntevékeny karbantartás. A pillérek ma már lényegében lefedik a vállalat működésének teljes spektrumát − mondta Révész Zoltán, hozzátéve, hogy tíz éve még csak négy pillérrel indították a rendszert, tekintettel arra, hogy a WCM bevezetése nagy változást jelent egy vállalat életében. Egyik alapeleme például a mátrixszervezet kialakítása: a WCM pillérek felépítése eltér a hivatalos vállalati hierarchiától és jelentési útvonalaktól, azokkal párhuzamosan működik.

A JIPM Institute díjának öt szintje:
− Díj a TPM-kiválóságért (Award for TPM Excellence)
− Díj a kiválóságért a TPM következetes megvalósításában (Award for Excellence in Consistent TPM Commitment)
− Díj a kiemelkedő TPM-eredményért (Special Award for TPM Achievement)
− Fődíj a kiemelkedő TPM-eredményért (Advanced Special Award for TPM Achievement)
− Díj a világszínvonalú TPM-eredményért (Award for World-class TPM Achievement)

A WCM nagyon fontos eleme a munkatársak bevonása az érintett területek valamennyi szintjéről, hiszen ők ismerik legjobban saját munkájukat, az ott lévő veszteségeket és tudnak fejlesztéseket kidolgozni. A rendszer egyúttal folyamatosan fejleszti és gondolkodásra ösztönzi az embereket. Büszkék vagyunk rá, hogy kollégáink 100 százaléka részt vesz ebben a tevékenységben, és önkéntesen kapcsolódik a különböző problémákra, területekre kiírt WCM-csapatok tevékenységéhez.

Hatékony, valódi eredményeket hozó WCM alapú működéshez alapvetően vállalati kultúraváltásra van szükség − mondta Révész, hozzátéve, hogy jövőre szeretnék megszerezni a TPM harmadik szintjét, a Special Awardot, amelyben azt a területet kell megmutatnia egy vállalatnak, amelyben valóban kimagasló teljesítményt nyújt a többiekhez képest.

HOZZÁSZÓLÁSOK