Csatát nyert a magyar gyümölcs a hipermarketekben

Nem jellemző a nyár közepén a magyarországi kiskereskedelemre, hogy zöldség-gyümölcsből importtal "operál"; a nagy hipermarketekben jócskán megnőtt a hazai eredetű termékek aránya.
Hőnyi Gyula, 2009. július 24. péntek, 18:12
Fotó:

Gillemot Katalin, az Auchan Magyarország Kft. kommunikációs vezetője szerint a változó klíma miatt egy-egy szezonális terméknél két-három hét eltérés mutatkozik az érésnél, így előfordul a gyorsabban piacra kerülő magyar terméssel, hogy meg kell küzdenie az importtal.

Ennek ellenére a magyar termékeket részesítik előnyben, ugyanis zöldségben és gyümölcsben a magyar vevő kifejezetten lokálpatrióta - nem mellesleg, gazdaságosabb is magyar termelőtől vásárolni. (Elemzők szerint az importnál a haszon egy részét elviszi a szállítási költség, és minél kisebb a bekerülési ár, annál kisebb a termékre jutó profittömeg. A magyar terméknél alacsonyabb a szállítási költség és a szezon eleji igény miatt a magasabb árat is elfogadják a vevők, amelyen nagyobb a haszon is.)

A magyar terméket a szezon beindultával az alacsonyabb bekerülési árak is jellemzik, ennek megfelelően - ha az árualap is lehetővé teszi - az Auchan Magyarországról szerzi be a primőröket. Az sem elhanyagolható tény - tette hozzá Gillemot Katalin -, hogy az utóbbi időben komoly marketingsegítséget kapott a hazai zöldség- és gyümölcspiac, ennek megfelelően a cég adatai szerint jelentősen nőtt a fogyasztói igény. A hazai termékek szezonja szeptember közepéig tart, ekkor csökken a belföldi gyümölcstermés és néhány vezető terméket importtal kell kiváltani. A mostani szezon közepén a magyar sárgadinnyetermésnél mutatkozott némi árualaphiány, így az Auchan az igényeket behozatallal fedezi.

Sárgadinnyéből, ami még itthon terem, azt vélhetően a Tesco szippantotta fel: Hackl Mónika, a Tesco-Global Áruházak Zrt. szóvivője szerint náluk elsősorban magyar sárgadinnye van, persze az egzotikusabb gyümölcsök rajongóinak mutatóba belistázták az importot is. Görögdinnyéből egy hónapja csak magyar van és az elmúlt időszakban sárgabarackból is csak magyar volt (a szezon előtt volt import is). A nektarinnál is hasonló a helyzet: amint megjelent a magyar, a polcokról eltűnt az import. A Tesco, az Auchanhoz hasonlóan, igyekszik úgy alakítani beszerzéseit, hogy ne versenyeztesse egymással a magyar és az importból származó termékeket.

A cég a legnagyobb hazai tészekkel áll szerződésben és rajta keresztül a termelők nemcsak a magyar, hanem a cseh, a szlovák és a lengyel áruházakba is bekerülhetnek - vagyis a Tesco jóval nagyobb tételben játszik, ami lehetőséget ad a hatékonyabb logisztikai megoldásokra.

HOZZÁSZÓLÁSOK