Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Itthon is beindult a szervezkedés a dízelbotrány károsultjai között - értesült a Napi.hu. A Volkswagen csoport által megbuherált autók tulajdonosainak az Egyesült Államokban közel 15 milliárd dolláros kártérítést ítélt meg a bíróság, Európában viszont eddig szinte semmi nem történt. Az elmúlt hetekben viszont először Nagy-Britanniában bontakozott ki egy kártérítést követelő mozgalom - ott az eladott 1,2 millió dízelautó után követelnek kártérítést az érintettek.

Nagy-Britanniában október 26-ig nyújthatják be kártérítési igényeiket a pórul járt autósok. A felhívás az Audi, a Skoda, a Seat és a Volkswagen 2009 és 2015 között gyártott autóit érinti, de még Euro6-os emissziós besorolású motorok is érintettek lehetnek. A részletes angol felsorolás szerint az Audi modellek között lehet A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 és Q5 is és mivel a Volkswagen, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, és a Porsche tulajdonosa is, néhány ezek közül is szerepelhet a szennyezők között. Az említett típusok a megengedett károsanyag-határérték 40-szeresét bocsátották ki magukból.

A brit autósok jogi képviseltét ellátó ügyvédi irodák szerint a VW-csoport a tulajdonosoknak, autónként akár 8500 fonttal (mintegy 3 millió forinttal) tartozik. A VW botrány az Egyesült Királyság eddigi legnagyobb csoportos pereskedése lehet, amit most egy három jelentős jogi cégből (Your Lawyers, Slater&Gordon és Leigh Day) alakult társaság vezet. (Dízelbotrány - soha ilyen jó fél éve nem volt a VW-nek - ezt a cikket olvasta.)

Magyarországon is mozgolódnak

Az Autó (azauto.hu) szerkesztősége egy pertársaság megszervezésével próbál itthon is eredményeket elérni, ennek első lépéseként a pertársaság iránti igényt szeretnék megszondázni. A szervezők az eljárást ugyanis legalább 500 károsult jelentkezésekor indítanák el, az autósoktól pedig 3000 forintos regisztrációs díjat (amit pernyertesség esetén visszafizetnének) kérnének. A társaság ígérete szerint az eljárás költségeit a kártérítésből befolyt teljes összeg meghatározott része fedezné.

A dízelbotrány az Egyesült Államokban 2015 szeptemberében indult, miután felfedezték, hogy a Volkswagen illegális szoftverrel szerelte fel az EA189 gyári kódú dízelmotorjait, amely normális üzemi körülmények között a kipufogógáz-tisztító rendszert kikapcsolva a nitrózus gáz kibocsátását akár az előírt kötelező értékek negyvenszeresére is emeli. A szennyező motorokkal felszerelt autókból összesen 10,7 milliót adtak el, ebből 8 millió darabot Európában.

A szervezők számításai szerint 50 ezer ilyen Volkswagen, Skoda és Audi fut hazánkban - árulta el a Napi.hu érdeklődésére Surányi Péter, az autós oldal alapító-szerkesztője. Állítása szerint 500 jelentkezővel már elindítanák a jogi folyamatokat, ám háromezer károsult lenne az a szám, amellyel már kellő erőt mutathatna a pertársaság. Az érintettek azonban eddig nemigen csipkedték magukat, annak ellenére sem, hogy több millió forintot kaphatnának vissza az autó vételárából - mondta Surányi.

A szervezők szerint egy ilyen per Magyarországon sem folytatható le néhány hónap alatt, viszont az amerikai pereskedés tanúsága és tapasztalatai mindenképpen gyorsíthatják a jogerős döntés meghozatalát.

Lépett az EU

Az Európai Parlament idén áprilisi határozata szerint minden uniós tagállamnak egységesen, az előző évben fogalomba helyezett gépjárművek közül 40 ezrenként egyet legalább évente biztonsági szempontok alapján ellenőriznie kell, és legalább 20 százalékuk esetében az ellenőrzéseknek a károsanyag-kibocsátására is fókuszálnia kell. Az új vizsgálati rendszer biztosíthatja, hogy az autók mindvégig a kibocsátási határértékeken belül maradjanak. Ennek érdekében a tesztközpontokat rendszeresen és független hatóság bevonásával ellenőrizni fogják. Az autótulajdonosok kiadásait megtérítik, ha olyan problémákat javíttatnak meg a járművön, amelyeket az autógyártó később visszahívási akciókban elismer. A csaláson kapott gyártókat autónként akár 30 ezer euróval (mintegy 9,3 millió forint) kell büntetni. A befolyt összeget a piacfelügyelet megerősítésére és környezetvédelmi célokra kell fordítani.