Miért kerül a magyaroknak sokkal többe ugyanaz az áru, mint a németeknek?

Jelentős különbségek vannak a németországi és a magyarországi drogériákban kapható ugyanazon termékek árai között. Az Index utánajárt a miérteknek.
Domokos Erika, 2018. augusztus 2. csütörtök, 16:59
Fotó: Shutterstock

Magyarországon többet kell fizetni ugyanazért a borotváért és tusfürdőért ugyanannak a drogéria-láncnak az üzletében, mint Németországban - hívta fel az Index figyelmét az egyik olvasója, aki Németországból hamarosan visszaköltözik Magyarországra. Az információ alapján a lap összehasonlította több termék webáruházas árát a DM és Rossmann magyar és német honlapjai alapján, s valóban találtak olyan termékeket, amelyek árai között jelentős különbségek vannak.

  • Egy négydarabos férfi borotvafej-készlet egy ismert márkától például a német DM-ben 13,95 euró, vagyis 323 forint körüli euró árfolyammal számolva 4515 forint, míg a magyar DM-ben ugyanez a termék 7499 forint.
  • A Rossmannban egy nyolcas csomagolású borotvafej-készlettet hasonlítottak össze ugyanattól a márkától, annak ára a német üzletekben 20,99 euró, vagyis 6793 forint, míg a magyar üzletben 7999 forint.
  • Egy ismert kozmetikai márka hajlakkjait a német Rossmanban 1,59 euróért, vagyis 514 forintért adják, a magyar üzletekben pedig 999 forintért.
  • Ugyanazt a márkájú tusfürdőt pedig a magyar DM-ben 729 forintért árulják, ami a német üzletben 1,35 euróba, vagyis 437 forintba kerül.

Mi az oka ennek?

Az Index magyarázatot kért a drogériáktól, amelyek alapvetően az adózásra és a méretgazdaságosságra hivatkoztak.

Magyarországon sokkal nagyobb az áfa, mint Németországban. A kormány, hogy adókedvezményeket adhasson a preferált társadalmi csoportjainak, bevezethesse az egykulcsos személyi jövedelemadót és hogy céges adóparadicsommá változtathassa az országot, már egy ideje azt a taktikát követi, hogy a munka/jövedelem helyett a fogyasztást adóztatja a forgalmi adón keresztül (ami a legtöbb terméknél 27 százalékos) - jegyzik meg cikkben. Németországban ez csak 19 százalék. Így még akkor is drágább lenne a magyar üzletekben a termék, ha adó nélkül ugyanannyiba kerülne.

De nem is kerül ugyanannyiba. Németországban több mint nyolcszor annyi ember lakik, mint Magyarországon. A német DM, Rossmann vagy Müller így egy nagyobb piacra nagyobb volumenben tud termékeket beszerezni, amit így olcsóbban is tud megvenni. Ezen kívül olyan költségek is megjelennek az árakban, mint a szállítás, csomagolás és címkézés ára, a termékek adminisztrációjáról nem is beszélve. Mindennek pedig az lesz az eredménye, hogy drágábban fürdünk és borotválkozunk, mint a németek - olvasható a cikkben. (Asztalra csapna a Rossmann és a dm - elég volt a puhaságból! - ezt a cikket olvasta?)

A kép forrása: Shutterstock.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

MMM108WWW, 2018.08.02 17:27

Az a nem elhanyagolható tény is belejátszik,hogy az áfa több árucikknél is majdnem a fele a miénknek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

lzperx, 2018.08.02 17:14

Ezt a termékkört a vásárlásaim során különösen szoktam figyelni és azt tapasztaltam, hogy ugyanabban az üzlethálózatban a polci ár alacsonyabb, ha a közelében van másik hasonló üzlet. Szerintem az a baj, hogy ezen a területen, hogy az alacsonyabb kereslet miatt nem szerveződött akkora versengő piac, mint az élelmiszerágazatban.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html