A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) 40, különböző kategóriájú személygépkocsi beszerzését tervezi a kormányzat számára abból a 461,5 millió forintból, amelyet nemrégiben csoportosítottak át erre a célra - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) az MTI-vel.

A kormány január 20-i határozatában 461,5 millió forint átcsoportosítását rendelte el az NGM 2014. évi kötelezettségvállalással nem terhelt költségvetési maradványából. Negyven autóval számolva így az átlagár 11,5 millió forint, amiből már egy jó felszereltségű járművet lehet venni.

Az autók szállítására még nem írtak ki közbeszerzési eljárást.

Eddig a Skoda SuperB volt a kedvenc

A KEF legutóbb 2014 márciusában szerzett be vezetői autókat, 25 darab felső-közép és kettő alsó-közép kategóriába sorolt járművet a Porsche Hungaria Kft.-től (egyedüli ajánlattevőként), bruttó 189 millió forintért. Így egy autóra átlag 7 millió forint jutott; az összeg tartalmazta a forgalomba állítás költségeit, az adókat és biztosításokat is.
Az elmúlt években rendszeresen vásárolt a kormány és az Országggyűlési Hivatal is Skoda SuperB autókat.

Az Orbán-kormány 2011-ben cserélte le a miniszterek és államtitkárok autóinak nagy részét Skoda SuperBekre, mintegy 600 millió forintért 97 autót vettek. Az elődök Audi autói az új kormánynak hivalkodóak voltak, s nem gazdaságos az üzemeltetésük.

Magyarország EU-elnöksége idején a megnövekedett diplomáciai feladatokra hivatkozva szintén a Porschétől bérelt a Külügyminisztérium 210 járművet (Skodákat, Audikat, VW-kat) 69 millió forintért. Az uniós pályázatok végrehajtását ellenőrző Magyar Gazdaságfejlesztési Központ (MAG) Zrt. 2012-ben szintén Skodákat vásárolt nettó 191 millió forintért a Porsche Hungáriától és a Porsche Inter Autó Hungaria Kft.-től.

Miért vesznek új autókat?

A kormány logisztikai feladatait ellátó KEF az amortizálódott gépjárműpark cseréjének első ütemét valósítja meg közbeszerzési eljárással. A most beszerzendő gépkocsikat előreláthatóan a nyáron állítják üzembe - közölte az NGM az MTI-vel. A tárca kifejti: az állami vezetők egy részének szolgálati gépjárművei elöregedtek, átlagosan 9-10 évesek, futásteljesítményük magas, átlagosan 260-400 ezer kilométer, ezért megnövekedtek az autók karbantartási, generál-jellegű és váratlan meghibásodásból adódó javítási költségei. A ráfordítások mellett ezen autók további használata komoly üzemeltetési és üzembiztonsági problémákat is jelent - írta a minisztérium.