A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke Erről, valamint a készülő személyszállítási törvény tervezéséről Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára beszélt a Nyílt pályán - nemzeti vasúti kerekasztal címmel tartott vitanapon. Bármilyen elhatározásra jut is a kormány a vasút reformjával kapcsolatban, azonnali döntéseket kell hozni. Fónagy utalt ugyan arra, hogy hamarosan a kormány elé kerül a vasút ez évi finanszírozására vonatkozó javaslat, ám ez nem lesz könnyű feladat. A MÁV Zrt. finanszírozásában ugyanis 60-70 milliárd forintos likviditási kockázat rejlik a cég beszámolója szerint. Ez egy 18 milliárd forint összegű tőkeemelésből vagy költségtérítésből áll, amire szóbeli ígéretet kapott a társaság az előző kormánytól, konkrét megállapodás azonban nem született. A finanszírozás másik, ennél jóval nagyobb kockázata nagyjából 50 milliárd forintra rúg - ekkora összegben tervezett a MÁV kötvénykibocsátást az idén. Ez nem az első ilyen próbálkozás, már 2007-ben is volt példa hasonlóra, akkor kudarcba fulladt az ügylet. Ha ez az idén is megismétlődik, akkor a kormánynak sürgősen ki kell találnia valamit, hogy ezt a rést betömje, vagy a társaság az idei évet hatalmas mínusszal lesz kénytelen zárni. Tavaly mindössze 33,9 milliárd forint mínuszt mutatott a mérleg - köszönhetően többek között annak, hogy a MÁV-Cargo eladásából befolyt összeg szépítette valamelyest az egyenleget. Ha az idén elmarad a kötvénykibocsátásból származó tőkeinjekció, és azt a kormány nem tudja vagy akarja pótolni, extra bevétel híján drámai veszteséget lesz kénytelen kimutatni a MÁV. Márpedig ez annak tükrében igencsak kockázatos, hogy megroggyant anyagi helyzete és horribilis adóssága miatt az S&P már tavasszal bóvlinak minősítette a társaságot, miután CCC pluszra rontotta besorolását.