Nagy hiányosságok vannak a dunai hajók biztosításában

Nem tudni, volt-e biztosítása a Hableánynak. Nem kötelező a dunai hajókra felelősségbiztosítást kötni, ha kötnek is, a limitek alacsonyak lehetnek.
Herman Bernadett, 2019. május 30. csütörtök, 13:36
Fotó: MTI Fotó

Még nem tudni, volt-e biztosítása a Hableány hajónak. Lapunk megkereste ez ügyben a céget, amely visszahívást ígért (amint megkapjuk válaszukat, frissítjük a cikkünket - a szerk.). Az elhunyt turisták hozzátartozói ugyanis az utasbiztosítás mellett elsősorban a saját hajójuk biztosítójához fordulhatnak, hiszen a jelen állás szerint az ő eszközük fordult alá a Margit-híd alatt a svájci zászló alatt hajózó szállodahajónak.

"Ha nem lenne a hajónak biztosítása, az sem lenne büntethető. "Kötelező jelleggel meghatározott limitű és tartalmú felelősség biztosítás ilyen hajókra nincs" - mondta a Napi.hu-nak Póczik András, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) szakértője. Felelősségbiztosítást lehet persze kötni, de a gyakorlatban a magánszemélyek és a társas vállalkozások is ugyanabból a termékkörből választhatnak biztosítást.

Alacsony limitek

A díjak a dunai hajók esetében megegyeznek az állóvizekre meghatározott felelősségbiztosításokéval, a kis- és motoros hajóknál a limitek néhány milliótól 50 millió forintig terjedhetnek. Utóbbi is nagyon alacsony, aligha lehet elegendő az elhunyt koreai turisták hozzátartozóinak kártalanítására, ezen belül például a hamvak hazaszállítására. A napokban Párkánynál egy hajó a várost védő gátban okozott károkat, annak a kijavítására sem biztos, hogy elég egy ilyen biztosítás.

Póczik szerint mivel egy ilyen hajóbalesetnél is látható, hogy a károkozás nagyságrendje azonos a közúti közlekedés volumenével, ezért ugyanezen limit alkalmazása lenne feltétlenül szükséges. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások limitje jelenleg balesetenként 1,5 milliárd forint, ez is kevés lehet azonban egy olyan tragédiánál, mint például a veronai buszbaleset volt.

Utasbiztosításban reménykedhetnek

A koreai turisták és családtagjaik elsősorban az utasbiztosításban bízhatnak, amelyet az utazás megkezdése előtt kötöttek. Ezt követően kerülhet sor a Hableányt üzemeltető Panoráma Deck céggel szemben benyújtott keresetre, valamint a körülmények végleges tisztázása kapcsán, ha a szállodahajó is felelős, az azt üzemeltetők ellen benyújtott keresetre.

"A balesettel kapcsolatban újra megfogalmazódik annak a szükségessége, hogy a közúti közlekedés "zöldkártya" mintájára bevezessenek egy folyami közlekedésre vonatkozó egész Európára kiterjedő egységes szabályozást" - mondja Póczik. Ez hamarosan részben megtörténhet majd. Július 1-től ugyanis életbe lép a felelősségnek a belvízi hajózásban való korlátozásáról szóló strasbourgi egyezmény, amely előírja a kötelező felelősségbiztosítást a személy- és áruszállítást végző hajókra - közölte lapunkkal a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz).

Szerda este 21.05-kor történt a baleset és az első bejelentés 10 perccel később érkezett a tevékenységirányítási központhoz. Az ütközés után a Hableány nevű hajó oldalára fordult és nagyon gyorsan, hét másodperc alatt elsüllyedt. A másik érintett jármű a Viking egy sokkal nagyobb hajója volt, melyet egy ukrán kapitány irányított - közölte korábban a rendőrség (a részleteket itt olvashatja).

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Arnika, 2019.05.30 18:39

@Arnika: Pontosabban a Hableány volt előrébb az áthaladáshoz szerintem.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Arnika, 2019.05.30 18:30

Nekem a rendőrség által közzétett videón a Duna felőli nézeten azt látom hogy a szálloda hajó nagy sebességgel belemegy a kisebb hajóba ami egyenesen haladt a híd felé.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html