Így koncentrálódik az egészségpénztári piac

Miközben az egészségügyi magánkiadások folyamatosan emelkednek és 2019-ben várhatóan megközelítik az 1000 milliárd forintot, az egészségpénztárak növekedése a kedvezőtlenül alakult szabályozás miatt ezt nem követi.
Szepesi Anita, 2019. április 4. csütörtök, 15:42
Fotó: Unsplash

A 2010-es évek elején még 50 egészségpénztár volt jelen a magyar piacon. A pénztárak taglétszáma és díjbevétele 2012-ben érte el a csúcsát, akkor közel 1,1 millió pénztártag több mint 52 milliárd forintot helyezett el a számláján. A cafeteria rendszer többszöri átalakítása azonban nem kedvezett a szektornak. Új államilag preferált juttatások jelentek meg, mint a Széchenyi pihenő (Szép) kártya, az Erzsébet-utalvány, illetve a cafeteriából választható készpénzjuttatás. 2019-re a kedvezően adózó béren kívüli juttatások körében a Szép-kártya egyedül maradt.

Ezzel párhuzamosan az egészségpénztári bevételek forrása is átalakult. A munkáltatókkal szemben egyre többen fizettek be a pénztárakba magánszemélyként. A korábban jellemző munkáltatói dominancia megfordult és 2018 végére, már a bevételek 62 százalékát az egyéni befizetések adták.

2013 óta a pénztári tagdíjbevételek stagnálnak, illetve kissé csökkennek. Az MNB adatai szerint 2018 végére 1 millió 50 ezer pénztártag nem egészen 50 milliárdot fizetett be maga vagy munkáltatója révén egyéni számlájára. A piac folyamatosan koncentrálódott, 21 szereplő maradt állva.

A Prémium az AXA csoportból történt 2014-es kiválása óta nem követi a trendet. Az elmúlt 5 évben megkétszerezte tagjainak számát, bevételeit és vagyonát. Végül a Medicina pénztárral való egyesülésével április 1-én Magyarország legnagyobb egészségpénztára lett, mely több mint 290 ezer
tagjával és 14 milliárd forintos vagyonával minden tekintetben piacvezető - olvasható a pénztár sajtóközleményében.

Az intenzív növekedés csak részben köszönhető más pénztárak (Navosz, Honvéd, Wellness, Medicina) beolvasztásának. Legalább ugyanennyit jelentett, hogy sikerült felkelteni új, egyéni ügyfelek érdeklődését. Mint írják, egyszerűvé, érthetővé, könnyen elérhetővé tették a tagok számára az egészségügyi költéseik után járó 20 százalékos adókedvezményt, és segítettek az innovatív megoldások (bankkártyás befizetés lehetősége, mobilalkalmazás, az egészségpénztári kártya összekötése bankkártyával).

Az egészségpénztár az ellátásban is segítséget nyújt, a Swiss Medical stratégai partnerségben jelenleg két Swiss-Prérmium egészségközpontot működtet és az Union Biztosítóval egy második generációs ellátásszervezőt létrehozva. A közlemény szerint a Prémium ügyfelei 2019-ben várhatóan 2,5 milliárd forintot igényelnek majd vissza adójóváírás formájában.

HOZZÁSZÓLÁSOK