Egyre kevesebb a pénz a tévéknél

A reklámozók továbbra is egyre kevesebbet hagynak a tévéknél, rádióknál, sőt tavaly már a kábelesek is veszítettek.
Diószegi József, 2013. március 7. csütörtök, 12:37
Fotó: Napi.hu

A várakozásoknak megfelelően tavaly is csökkent a televíziós és rádiós reklámpiac, a 2008-as kiemelkedően jó év után tehát már negyedik éve tart a zsugorodás. A nagy kereskedelmi televíziók mellett tavaly első ízben a kábelcsatornák reklámbevételei is csökkentek, egyedül a nem szpot jellegű bevételek - például a szponzoráció, a termékmegjelenítés - növekedett jelentős mértékben, de ezek aránya a teljes bevételből még mindig nyolc százalék alatti  - mondta Kovács Krisztián, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének elnöke azon a sajtótájékoztatón, amelyen Havas István, az Ernst & Joung Tanácsadó Kft. vezérigazgatója ismertette a társaság összesítése alapján adatokat. (A felmérés tény adatokra épül).

Eszerint 2012-ben a televíziós reklámpiac teljes árbevétele először esett 50 milliárd forint alá. A tavalyi 48,7 milliárd forintos bevétel 11 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi 54,9 milliárdtól. A földi sugárzású és kábeltelevíziók reklámbevételei azonos mértékben, egyaránt 11 százalékkal csökkentek. Az előbbi csoport bevételei meghaladták a 35 milliárd forintot, utóbbiaké pedig megközelítették a 13,5 milliárd forintot. Havas kiemelte, hogy a földi sugárzású televíziók (RTL K,Klub, TV2, M1) a reklámbevételek 72 százalékát adták, miközben a nézettségi adatok alapján a piac ötven százalékát fedik le. A kábelcsatornák tavaly a hirdetési pénzek 28 százalékát szerezték meg, a nézettséget tekintve pedig 49 százalékon állnak. Tehát a bevételek és nézettség megoszlása jelentősen eltér a földi és a kábelcsatornák között.

Minden eddiginél nagyobb, csaknem hétmilliárd forintos volt tavaly a rádiós reklámtorta, de ez nem a növekedésnek köszönhető, hanem annak, hogy a korábbinál több 111 rádiós csatorna vett részt a felmérésben, míg 2011-ben csak négy. Az adatok azért sem összehasonlíthatóak, mert 2012-ben szűnt meg a Neo FM. A hallgatottsági adatok alapján a piac kilencven százalékát lefedő adók összbevétele tehát 6,8 milliárd forint volt, ennek döntő többségét, 87 százalékát a szpot jellegű bevételek adták. Egy évvel korábban négy országos rádió vett részt a felmérésben, a hallgatottsági adatok alapján akkor a piac 75 százalékát fedték le és 4,6 milliárd forintos reklámbevételt értek el.

HOZZÁSZÓLÁSOK