- Miként érintheti a pénzügyi és gazdasági válság azt a TV2-t, amelynek közvetett tulajdonosai a krízis gócpontjában, az Amerikai Egyesült Államokban vannak?

- A nagy nemzetközi médiavállalkozásokat, köztük a mi tulajdonosunkat sem hagyja érintetlenül a válság, mi sem várhatunk ölbe tett kézzel, rugalmasan kell reagálnunk a körülményekre. Olyan intézkedéseket kell tehát hoznunk, amelyekkel növeljük a hatékonyságunkat. Ezért átalakítjuk a szervezeti struktúrát, ami elsősorban az eddig külön igazgatóságként működő hírterületet érinti. Az amerikai és nyugat-európai médiacégeket sújtó tendenciáknak megfelelően meg kell válnunk cégcsoportszinten 35 kollégánktól, ez hétszázalékos leépítést jelent. A hírigazgatóság átszervezésével leegyszerűsítjük a terület működését: egy szűkebb értelemben vett szerkesztőséget alakítunk ki, amely Bárdos András vezetésével a hírműsorok tartalmáért felel és a Gyöngyössy Bence által irányított programigazgatóság szervezeti egységeként folytatja munkáját. Szeretném azonban hangsúlyozni, hogy mivel a cégcsoport jelenlegi működése stabil és profitábilis, ezekre az intézkedésekre azért van szükség, mert fel kell készülnünk egy ismeretlen jövőre, hiszen senki sem tudja előre jelezni a válság mértékét és azt, hogy meddig fog tartani.


- Ezeket az intézkedéseket a tulajdonos szorgalmazta vagy saját kezdeményezésre történnek?

- A kockázati tőkebefektető tulajdonosaink - mint pénzügyi befektetők, akik a hosszú távú fejlődés mellett a rövid távú profitot is szem előtt tartják - egyfajta elvárással is éltek, hogy az ő szemszögükből nézve is minél hatékonyabban kezeljük a helyzetet. A menedzsment felelőssége, hogy jól gazdálkodjon azokkal az eszközökkel, amelyek rendelkezésére állnak, és meghatározza azokat a lépéseket, amelyekkel eleget tud tenni a tulajdonosok elvárásának, illetve ezzel egyidejűleg továbbfejleszti a cég működését, hogy 2010-re elérjük végcélunkat, a piacvezető pozíciót.


- Éves szinten mekkora összeget lehet megtakarítani a karcsúsítással? Lesz-e folytatása a mostani lépésüknek?

- Pontos összeget nem mondanék, de több száz millió forintról van szó. Az pedig, hogy lesz-e folytatás, a következő néhány hónapban kiderül. Ez részben attól függ, hogy miként alakul a világgazdaság, de a saját költségvetésünk alakulása is befolyásolni fogja lépéseinket.


- Érzékelhető már a hirdetői kedv megtorpanása?

- Ebben az évben nem éreztünk lényegi változást az előző évekhez képest, a piac bővülése néhány százalékos, ahogy a mi bevételünk is körülbelül ilyen mértékben - egy-két százalékkal - emelkedik az idén a tavalyihoz képest. Azt érzékeljük, hogy egyes hirdetők - például a bankok - az utolsó negyedévben visszavágtak a hirdetési költségvetésükből, amit különböző lépésekkel ellensúlyozni tudunk. A kérdés az, hogy ezek a hirdetői büdzsévágások a helyzetre történő gyors reakciók vagy trendeket vetítenek előre.


- Hol tartanak a 2010-es piacvezetői pozíció elérésében?

- Ennek több összetevője van, egyik ilyen a bevétel bővülését, a másik a működést, a harmadik pedig a műsorokat érintő elem. Ez év őszén nagyon sok mindent vállaltunk magunkra, például újrapozicionáltuk a csatornát. A TV2 hosszú időn keresztül a kereskedelmi és a közszolgálati tévék között lavírozott, de most elhatároztuk, hogy - a kereskedelmi csatornák funkciójának megfelelően - igenis szórakoztató televízióvá válunk. Ennek megfelelően felvettünk egy új, dinamikus arculatot, ennek alapján válogattunk össze olyan műsorokat, amelyekről úgy gondoljuk, hogy célunkat szolgálják. Mivel hosszú távú stratégiáról van szó, türelemmel ki kell várnunk, amíg ezek a lépések beérnek. Már több olyan műsorunk van, amelyekre büszkék lehetünk, ilyen például a Megasztár, amely színvonalát, produkciós szintjét és nézettségét illetően is eléri azt a színvonalat (az októberi átlagos nézettségi aránya 34,6 százalék volt), amit elvárhatunk egy ilyen műsortól. A Joshi Bharat is olyan műsor, amely nem hiányozhat egy szórakoztató kereskedelmi csatorna kínálatából, s amely már most megtalálta közönségét. A sikeres produkciók sorát gyarapítja a Hal a tortán, amely hosszú idő után az első tartós és eredményes kihívója a konkurencia szappanoperájának. Ezek mind azt jelzik, hogy járható utat találtunk. Ezzel szemben természetesen akadtak kudarcok is, de azok is tanulságosak.


- Vannak új műsorötleteik?

- Összességében jó úton haladunk, és hiszünk abban, hogy úgy válhatunk piacvezetővé, ha megerősítjük a televízió szórakoztató elemeit. A TV2 hír- és információs műsorainak - mint a Mokka, a Tények, a Napló - imázsa nagyon erős, hasonlóan a minőségi sorozatokéhoz. Az új műsorötleteken most dolgozunk, azokról még nem szívesen beszélnék.


- Mindeközben formálódik egy új médiatörvény. Az eddig ismertté vált változat mennyire tetszik a TV2-nek?

- Az egyik fő szempontunk volt egy új médiatörvénnyel kapcsolatban, hogy töröljék el vagy enyhítsék a médiavállalkozások tulajdonosi korlátait.


- Szívesen vennék, ha az új jogszabály lehetőséget adna arra, hogy új csatornákat indítson a TV2?

- Természetesen erre a cégcsoporton belül készen áll több olyan modell, amely több országban is működik.


- Térjünk vissza az új jogszabállyal kapcsolatos elvárásaikhoz.

- Szeretnénk, ha a hirdetési szabályozás összhangba kerülne az unió audiovizuális direktívájával, például lehetőség nyílna a termékelhelyezésre és egyéb új reklámozási technikák alkalmazására, hogy többet tudjunk nyújtani egy olyan piacon, amelyen egyre nagyobb a konkurencia. Mindezek mellett szeretnénk egy nagyon átláthatóan, egyértelműen működő felügyeleti szervet, amely objektíven elbírálja, hogy mit szabad és mit nem, hiszen - szerintünk - gyakran büntetnek meg bennünket indokolatlanul. Mi tehát azt reméljük, hogy végre megszületik egy új jogszabály, amely jobban alkalmazható a jelenlegi helyzetben.


- Az Antenna Hungária decemberre ígéri a digitális tévé indulását. A két országos tévének rövidesen döntenie kell, hogy "felmegy-e", s ha igen, milyen feltételekkel az új platformra. Hol tartanak ezek a tárgyalások?

- Az Antenna Hungáriával folynak a tárgyalások, egyelőre elég távol vannak álláspontjaink egymástól. Nekünk ugyanis azon az áron, amennyiért az AH felhelyezné a digitális platformra a TV2 műsorát, nem éri meg.