Elbukhatjuk az uniós pénzeket

Elképzelhető, hogy az államnak több milliárd forintot vissza kell fizetnie az uniónak a Győr-Gönyű kikötő életképtelensége miatt , bár még keresik a megoldást.
Diószegi József, 2012. július 6. péntek, 12:05
Fotó: Napi.hu

A kormány és a fejlesztéspolitikai intézményrendszer mindent megtesz annak érdekében, hogy az uniós források Magyarországon hasznosuljanak, és az államnak ne kelljen visszafizetnie uniós támogatást - válaszolta lapunknak a fejlesztési tárca, miután az Audi nyilvánosságra hozta, hogy Győrben építi meg logisztikiai központját.  Korábban az állam (például egy képviselői kérdésre adott válaszában Fellegi Tamás miniszter) is azt szerette volna, ha az autógyártó  Győr-Gönyű kikötő bővítésének keretében valósítja meg logisztikai beruházását.

Ebben a helyzetben elképzelhető, hogy az államnak vissza kell fizetnie a több milliárd forintos uniós támogatást.  A minisztérium tehát azt válaszolta, hogy a Győr-Gönyű Kikötőben létrehozott, infrastruktúrával ellátott konténer- és gazdasági terminál hasznosítása a projekt működőképességének megítélése szempontjából csupán részfeladatnak tekinthető. Az Európai Unió több feltétel együttes teljesülését vizsgálja a visszafizetés esetleges mérlegelése során.

Az Audi logisztikai központjának létrehozása kétségkívül rendkívül kedvező, de nem az egyetlen lehetőség lett volna a gönyűi konténer- és gazdasági terminál hasznosítására. A területek pályázati meghirdetése folytatódik, a vagyonkezelő és a tulajdonos további intézkedéseket tesznek a kikötő forgalomvonzó erejének növelése és a betelepülés feltételeinek javítása érdekében.

A kikötő tényleges működését és üzemelését alátámasztó dokumentumokat 2012. szeptember 30-ig kell benyújtani az Európai Bizottságnak - folytatta  minisztérium. Így egyebek mellett tájékoztatást kell adni a jobb kihasználtság érdekében tett intézkedésekről, a kikötő továbbfejlesztésének megkezdéséről és előrehaladásáról. A Bizottság az elküldött anyagokat alaposan áttekinti, indokolt esetben kérdéseket tesz fel. Ezt követően mérlegeli, hogy a kikötő működtetését és fejlesztését szolgáló tagállami intézkedések elegendőek-e, vagy pénzügyi szankciók alkalmazására lehet szükség. Az esetleg visszafizetendő összeget a teljesítés mértékétől függően ezután határozhatják meg. A feltételezett kiadás valószínűleg a költségvetést terhelheti.

Arra a kérdésünkre pedig, hogy a kabinet milyen lépéseket tesz annak érdekében, hogy ez ne következzen be a minisztériumnál elmondták: a helyzet rendezését jelentősen megnehezíti, hogy a korábbi kormányok életképes üzleti terv nélkül, a lehetséges bérlői és megrendelői kör felkutatása, igényeik felmérése nélkül vágtak bele a beruházásba. A kormányzat folyamatosan dolgozik a kikötő működési feltételeinek javításán, több kitűzött cél már teljesült. (például a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ már átvette az 1. sz. főútkorrekció és kétnyílású műtárgy üzemeltetését, a vagyonkezelői szerződést aláírták). Hamarosan kiválasztják a kikötőt működtető társaságot, amelynek a terület hasznosítása, új betelepülők felkutatása lesz az elsődleges feladata.

HOZZÁSZÓLÁSOK