Tavaly év végén 1114, főtevékenységként gépjárműüzemanyag-kiskereskedelemmel foglalkozó vállalkozást tartott nyilván az Opten adatbázisa. Ez annak ellenére is 39-cel több a 2009 véginél, hogy tavaly 9,5 százalékkal kevesebb üzemanyag fogyott Magyarországon, mint egy évvel korábban.

A benzinkút-üzemeltetők körében az új alapítású cégek és a felszámolások száma között szoros korreláció figyelhető meg. A jelenség hátterében az áll, hogy egy üzemeltető cég bedőlése nem vonja maga után a kút megszűnését, azt a hálózatot üzemeltető nagykereskedő más cégnek adja ki, amelyet sokszor éppen ezzel a céllal alapítanak meg a tulajdonosok.

Február közepéig 5 kiskereskedelmi cég dobta be a törülközőt. Ez a szezonális kiigazítással együtt nagyon magas értéknek látszik, tavaly az első két hónapban összesen 3 cég dőlt be.

Megerősíti a cégstatisztikából adódó következtetéseket Szólás Nándor az AVIA - jellemzően kis kutakat összefogó - franchise-hálózat egyik vezetője. Szerinte Dél-Dunántúlon már ma is számos elhagyott kutat lehet látni, és a jelenség hamarosan országszerte tapasztalható lesz.

Szólás Nándor szerint egy kutat nagyjából egymillió liter éves forgalom mellett érdemes üzemeltetni, és sok olyan töltőállomás van országszerte, amely két éve még elérte ezt a méretet, most azonban a bedőlés szélén táncol. Az AVIA képviselője maga is 50-60 eladó kútról tud, ezek egy részét feltehetőleg átveszik azok, akik egy-két töltőállomásban már érdekeltek, és forgalmuk kielégítő, így az ágazat koncentráció előtt áll.

Ugyanakkor feltételezhető, hogy egyre több benzinkút marad gazda nélkül, és ez nemcsak a visszaeső forgalommal magyarázható, hanem a vízbázis védelméről szóló szigorú rendelkezéseknek is, amelyek betartása alól annak idején sok kisebb cég szerzett határozott idejű üzemeltetési engedéllyel felmentést, ám ezek az engedélyek mostanában lejárnak, a korszerűsítésre pedig nem futja, így az üzemeltetők föladják a küzdelmet. „A koncentráció és a régi kutak bezárása rá is fér a piacra, mert sehol a világon nincs annyi töltőállomás egy autósra vetítve, mint Magyarországon – véli Szólás Nándor.