Pár héttel ezelőtt a Penny Market kiborította a termelőket, amikor 135 forintos - Szlovákiából származó - tartós (UHT) tejjel akciózott a magyarországi boltjaiban. A tejpiaci szakértők, szereplők, kereskedők szerint ezen az áron lehetetlen profittal eladni a tejet, a Penny azonban készlethiánnyal magyarázta a lépést - de ez a cikk nem erről szól, hanem arról, hogy a piacon kapható legolcsóbb, 1,5 százalékos tejek a tudomány szerint nem igazán tekinthetőek jó választásnak. Ezzel pedig egyre inkább tisztában vannak a magyar vásárlók is.

Tejhatározó

A boltokban kapható tej nagyjából 88 százalékban tartalmaz vizet és körülbelül 12 százalékban úgynevezett oldott anyagot. Utóbbit másként szárazanyag-tartalomnak nevezik. Összességében pedig a zsírtartalom adja a tápértékét. Az üzletek jellemzően 0,1-3,5 százalékos zsírtartalmú tejet árulnak. Ez úgy jön ki, hogy a gyártók a 3-4 százalékos zsírtartalmú nyers tehéntejet lefölözik, azaz kiveszik belőle a zsírt, majd a kívánt zsírtartalom eléréséig tejszínnel visszadúsítják.

A 1,5 százalékos vagy az annál alacsonyabb zsírtartalmú termékeket üres tejnek is hívják, mivel az ital tápanyagtartalmát nyújtó zsírtartalom alacsony. Fordítva is igaz, a 3 százalék feletti tejeket teljes tejnek is szokták hívni. Bár drágábbak, de érdemesebb a magasabb zsírtatalmúakat választani. Egy - még 2016-ban publikált - amerikai kutatás szerint a zsírszegény tejet fogyasztók könnyebben lesznek cukorbetegek. A kutatók 15 éven keresztül vizsgálták 3333 felnőtt vérét, ebből pedig kiderül, hogy a teljes (nagyobb) zsírtartalmú tejtermékeket fogyasztóknál 46 százalékkal alacsonyabb a cukorbetegség kockázata. A zsírszegény tej ráadásul kevésbé "laktat", mint a zsírosabb társai, tehát utóbbi jobban csökkentik az éhségérzetet.

Melyik mennyibe kerül?

Megkerestük az egyik legnagyobb tejpiaci szereplőt, az Alföldi Tej Kft.-t, hogy milyen a felállás a magyar piacon. Rózsás Mónika ügyvezető igazgató a kérdésünkre elmondta: a tejpiacon még a 1,5 százalékosok között is két típus van, a legolcsóbb, csavarkupak nélküli UHT tejeket jellemzően 149 forintért adják a boltláncok. A csavarkupasok drágábbak, a saját márkásak nem akciósan 173-199 forintba kerülnek, a márkás verzióknál 259-299 forint a jellemző ár.

Bár jóval nagyobb zsírtartalmuk, ezáltal tápanyagtartalmuk, mégsem sokkal drágábbak a 2,8 százalékos tejek. Az Alföldi Tej Kft. adatai szerint a saját márkás 2,8 százalékos UHT tejek az idén jellemzően 179-199 forintért kaphatóak, akciósan 169 forintért is elhozhatók a boltokból. A márkás tejek a 2,8 százalékos ligában is drágábbak, 279-319 forintba kerül egy liter. A 3 százaléknál magasabb zsírtartalmú termékek esetében a fogyasztói ár 199-249 forint között mozog a sajátmárkás termékek esetében, míg a márkatermékek ára jellemzően 249-349 forint között szóródik.

Fordulat a tejpiacon

Elsősorban az alacsonyabb ár miatt 1,5 százalékos tejek masszív piaci részesedéssel rendelkeznek, az Alföldi Tej adatai szerint a forgalom 60 százalékát adják. A 2,8 százalékos tejeknek 30 százalékos szelet jut a tejtortából, a 3,5 százalékosak részesedése pedig 10 százalékos.

Arra a kérdésre, hogy van-e elmozdulása magasabb zsírtartalmú tejek felé Rózsás Mónika azt mondta: "Az Alföldi Tej tapasztalata szerint az elmúlt néhány évben átrendeződés figyelhető meg a tejek értékesítésében: emelkedik a 2,8 százalékos és a 3,5 százalékos tejek értékesítése. A magasabb zsírtartalmú tejek értékesítésének növekedése főleg a diszkontokban és egyes hiperláncoknál figyelhető meg, ott ahol nem nagy az árkülönbség az egyes zsírtartalmú tejek között.