Elképesztő adatok a magyar cégekről - ez sok mindent megmagyaráz

Bár rengeteg céget alapítanak az országban, ezek nagy része viszonylag hamar elhullik. Igazi sikerből pedig elképesztően kevés van.
Dzindzisz Sztefan, 2018. július 10. kedd, 10:58
Fotó: Pixabay

Havonta 2-3 ezer új cég jön létre Magyarországon, ugyanakkor a statisztikák szerint jelentős részük igen rövidéletűnek bizonyul. "Az új alapítású cégek háromnegyede éli csak meg az 5 éves kort, 10 év fölé pedig csak a cégek fele jut" - mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója.

Elég nagy a szórása a túlélési rátáknak az alapítás évének függvényében, mindenesetre az adatokból egyértelműen látszik, hogy a most létrejövő cégek rövidebb élettartamban bízhatnak, mint például a 2000-es évek elején létrejövő társaik alakulásukkor. (Tovább automatizálódik a cégnyilvántartás.)

Az ötéves kort legmagasabb arányban az 1999 és 2004 között létrejövő cégek mutatták 85 százalék körüli túlélési aránnyal, míg a 2010 után alapított cégeknél már csak 74 százalék körül van ez az arány. A 10 éves kort vizsgálva pedig még rosszabb a helyzet, az ezredforduló körüli 64 százalékos túlélési ráta 2007-re 50 százalékra ment le, és a tendencia folyamatos romlást mutat.

A túlélőképességet nemcsak a politikai és a gazdasági környezet, hanem a vállalkozók felkészültsége is nagyban befolyásolja. "A helyzet valójában az, hogy a tapasztaltabb, dörzsöltebb vállalkozók már bátrabban alapítanak, adnak-vesznek, alakítanak és/vagy zárnak be vállalkozásokat, ha az üzleti érdekeik ezt kívánják" - mondja az Opten szakértője. A cégfluktuáció egy része tervezett, és ennek növekedése csökkenti a cégek várható élettartamát. A helyzet ugyanakkor egészségesnek nem nevezhető Pertics szerint, hiszen az újonnan alapított cégek és a nagy volumenű cégtörlések egyfajta bizonytalansági faktort visznek a cégstruktúrába.

Az újonnan létrejövő vállalkozások számára a terep más okok miatt is egyre nehezebb, így például a rendszerváltást követő 1-2 évtizeddel ellentétben egyre több a rutinos versenyző a piacon. Az évi 1 milliárdos árbevételt többségében a nagy múltú vállalkozások érik csak el, és az újonnan létrejövő vállalkozások egyre kisebb arányban tudnak belépni a milliárdosok klubjába.

Az Opten adatai szerint a 2012-ben alapított cégeknek csak 0,53 százaléka érte el öt év alatt az egymilliárd forintos árbevételt, miközben ez az arány 2007-ben még 0,83 százalék volt. Tíz éves távlatot nézve sem sokkal jobb a helyzet, a 2007-ben alapított vállalkozások 0,86 százaléka érte el ezt az álomhatárt.

A kép forrása: Pixabay

HOZZÁSZÓLÁSOK