Elképesztő tempóban bővül Magyarországon a tudatos vásárlás

Hazánkban először megbecsülték a tudatos vásárlás piacát. A környezeti fenntarthatóságra és a méltányosságra fókuszáló kutatásban nagyon jelentős növekedést mutattak ki, az elmúlt három év piaci folyamatait számba véve. Egy egészen új fogyasztói csoport jelent meg.
K. Kiss Gergely, 2017. április 26. szerda, 14:35
Fotó: Napi.hu

Kialakulóban van egy olyan réteg, amely a fogyasztásból fakadó problémákat és annak következményeit felismerve szívesen áldoz egy fenntarthatóbb világra és csökkenteni kívánja az ökológiai lábnyomát - összegeznek a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE), a MagNet Bank és a GfK közös felmérésében.

A 2014-2016-os időszakot értékelő tanulmányt szerint az élelmiszerfogyasztás, lakásfenntartás, közlekedés és szabadidő területén a környezeti és etikai szempontból átgondolt döntések a legtöbb kiadási kategóriában jelentős növekedést mutattak. A méltányos kereskedelem (fairtrade) értéke 2014 és 2016 között közel hétszeresére, az elektromos autók piaca a háromszorosára, míg a bioélelmiszerek és a közösségi mezőgazdálkodás forgalma 50 százalékkal, az energiahatékony háztartási eszközök forgalma 40 százalékkal nőtt.

A legnagyobb fejlődést a kicsi szegmensek mutatták fel. A növekedés hátterében a változó fogyasztói igények mellett a kínálat bővülése, a különböző támogatási programok (például az elektromos autó vagy a háztartási gépek), illetve egy-egy fontos piaci szereplő döntése áll (fairtrade).

Impozáns számok

A kutatás eredményei szerint 1014 milliárd forint volt a tudatos vásárlói döntések értéke. Ebből élelmiszerre 360 milliárd, lakásfenntartásra 237 milliárd, közlekedés és szabadidőre 334 milliárd, pénzügyekre 84 milliárd forint jutott. Ebben az időszakban közel 180 milliárdot költött a lakosság energiahatékony háztartási gépekre, majdnem 80 milliárdot tartott értékalapú bankban, 50 milliárd forintot költött biciklikre és 23 milliárd forintért vett napelemeket. Az ezekre a termékekre és szolgáltatásokra költött összegeknek mind valós társadalmi vagy környezeti hozzáadott értéke van.

Három év alatt minden egyes háztartás átlagosan 245 ezer forintot költött fogyasztási cikkekre és szolgáltatásokra úgy, hogy azzal egy fenntarthatóbb, felelősebb világhoz járult hozzá. Ezen felül a bojkottok becsült értéke az elmúlt 12 hónapban 129 milliárd forint volt - a felnőtt lakosság 17 százaléka, több mint 1,2 millió ember bojkottált termékeket és szolgáltatásokat etikai, elvi okokból.

(A TVE legutóbbi tesztjeiről itt és itt olvashat.)

HOZZÁSZÓLÁSOK