A lapunk által megkérdezett vállalatvezetők szerint a későbbi megrendelések reményében még azt is fel kell vállalni, hogy a két ünnep közötti termelés az esetek jelentős részében nem gazdaságos. Általában nagyobb a fajlagos energiafelhasználás, s többnyire a dolgozók munkaintenzitása is lanyhább.

A "szünet nélkül" termelő cégek többségénél ugyanakkor különböző gesztusokkal igyekeznek javítani a dolgozók hangulatát. Van, ahol szendvicset és üdítőt is kínálnak az embereknek, a szilveszteri műszak pedig pezsgőbontással fejeződik be. Sok cégnél azt is számon tartják, ki vállal műszakot az ünnepek idején.

Az Ajka Kristály Kft.-nél az év végén is folyamatosan dolgoznak - tájékoztatta lapunkat Katzer Zoltán vezérigazgató. Egyrészt azért, mert a kemencék leállítása és újraindítása hatalmas költséggel járna, másrészt munka is van bőven. A tavaly még csődben lévő cég az ünnepek előtt is újabb megrendeléseket kapott, amelyeket szoros határidőre kell teljesíteniük. Így csupán a szabadságokat adják ki.

Idén nem áll le az osztrák tulajdonban lévő Femat Hungária Kft. csesztregi gyára sem - tájékoztatta lapunkat Takács László ügyvezető igazgató. Egyrészt az idei, különösen az első félévet tekintve meglehetősen rosszul sikerült év után ezt nem engedhetik meg maguknak, másrészt több nagy autógyárral abban állapodtak meg, hogy az év végén, illetve január elején is szállítanak. Miután a legjobb szakemberek sorra távoznak Ausztriába s a szakmunkás-utánpótlás még mindig akadozik, a munkaszervezésre is egyre jobban oda kell figyelniük. Ráadásul az elmúlt évek tapasztalatai azt bizonyítják, hogy egy hosszabb leállás nagyon kizökkenti az embereket a munkaritmusból.

Már december 17-től nem dolgoznak viszont a kaposvári KVGY Kft.-nél - tájékoztatták lapunkat a cégnél. Ebben jelentős része van annak, hogy partnereik ütemesen rendelnek s a két ünnep között a legtöbb helyen nem is fogadják az alkatrészeket szállító kamionokat.

A héten már nem dolgoznak a világ vezető autógyárait többek között nyomócsövekkel kiszolgáló, ajkai székhelyű Poppe & Potthoff Hungária Gépgyártó Bt.-nél sem - közölte lapunkkal Gellén László ügyvezető igazgató. A szokásos kéthetes leállásra a karbantartások, javítások elvégzése miatt is szükség van. Feszített tempó különben sem kell, hiszen - bár szeptember óta folyamatos az előrelépés - a rendelésállomány összességében még mindig mintegy 25-30 százalékkal kisebb, mint a válság előtt. A legnagyobb, csaknem 70 százalékos visszaesés továbbra is a haszongépjárművek piacán van - tette hozzá Gellén.