"Akkor, amikor valaki szeretné elérni, hogy egy beruházást megvalósítsanak, akkor nagyon gyakran tudatosan alulbecsüli az árakat, mert az vonzóbbá teszi ennek a fejlesztésnek a megvalósítását. Amikor a döntés megszületett, el lehet kezdeni a felfelé srófolni az árakat, mert akkor már elkötelezte magát, akkor abból visszavonulni már szinte lehetetlen" - magyarázta Kállay László, a Budapesti Corvinus Egyetem docense a tévének.

A 4-es metró például végül négyszer annyiba került, mint amennyire becsülték, de a vizes vb is csak drágult, még a befejezése után is.

"Felmerülhetnek olyan nem várt elemek, amelyek megnövelik a költségeket, talán ilyen mértékben ennek nem szabadna előfordulnia. Hogy egy példát mondjak, az épülő Puskás Ferenc Stadionnál ami nekem furcsa, hogy maga a terv lényegesen egyszerűsödött az eredeti tervekhez képest, ugye, a futófolyosó eltűnt, sok olyan sportág, ami itt kapott volna helyet, végül nem lesz, ennek ellenére is folyamatosan drágult a projekt" - mutatott rá Szabados Gábor sportközgazdász. A Puskás-stadion nem uniós pénzből épül, vagyis kizárólagosan a magyar adófizetőket terheli a kétszeres árnövekedés.

A nagy állami közbeszerzéseknél a felár elérheti a végösszeg 25 százalékát is. A Transparency Internatinal felmérése szerint az uniós átlag 18 százalék.

A közbeszereztetésen várt verseny is kijátszható. "A jelenlegi szabályozás szinte csak formálisan írja elő a versenyt. Azt kéri, hogy legyen legalább három ajánlat. Ezt nem igazán lehet kontroll alatt tartani, hiszen hogyha valaki hoz két olyan ajánlatot, ami drágább, mint az övé, akkor lehet korlátozni a versenyt" - mondta Kállay László.

"Nyugati országokban egy-egy közbeszerzésre nyolc vagy annál több ajánlat is érkezik. Magyarországon a nagyobb értékű közbeszerzéseknél 36 százalékban csak egy ajánlatot tesznek, de nagyon sokszor lehet tudni, hogy ahol látszólag van 3-4 ajánlat, azok nem valós ajánlatok" - mondta Nagy Gabriella, a Transparency International pénzügyi programvezetője. A szakértő hozzátette: már a közbeszerzési kiírás meghatározhatja, hogy ki valósíthatja meg a beruházást, és a pályáztatás is lebonyolítható úgy, hogy verseny gyakorlatilag ne legyen - olvasható a hirtv.hu-n.