Eltűnhet végre Budapest egyik szégyenfoltja

A legkorábban 2013 végére szűnhetnek meg az áldatlan állapotok a fővárosi Baross térnél, amely 2008 márciusa óta van lezárva a 4-es metró építése miatt. A BKV ugyanis újra kiírta közbeszerzését a tér felszíni rendezésére, amit másfél év alatt kell elvégezni. A kivitelezés újabb útlezárásokkal jár majd. A munka becsült értéke nettó 6,5 milliárd forint.
Domokos Erika, 2012. március 17. szombat, 09:04
Fotó: Napi.hu

A Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) ismét közbeszerzési eljárást hirdetett a 4-es metróvonal első szakaszának építéséhez kapcsolódóan a Baross tér felszíni rendezésére - derül ki a társaság közbeszerzési felhívásából. A kivitelezési munkák becsült értéke áfa nélkül 6,5 milliárd forint.

A tér rendezésére először 2010 szeptemberében írtak ki közbeszerzést, amit decemberben módosítottak. Az eljárást végül a 2011 augusztusában megjelent hirdetményében eredménytelennek nyilvánította a BKV arra hivatkozva, hogy a beérkezett öt ajánlat közül csak egy érvényes. Az akkor hatályos közbeszerzési törvény szerint ugyanis eredményteleníteni kellett a tendert, ha arra a beérkezett ajánlatok közül csak egy érvényes. Ezt azonban megelőzte - 2011 júliusában - a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) határozata, amelyben megsemmisítette a tender eredményét és egymillió forint bírságot szabott ki. A testület szerint a BKV kirívóan alacsony árajánlatot fogadott el és hirdetett ki győztesnek, a legalacsonyabb és a legmagasabb ajánlat között ugyanis közel hárommilliárd forint volt a különbség.

Másfél év alatt kell elvégezni a munkát

Többféle referencia kell
A pályázóknak rendelkezniük kell az elmúlt három év mindegyikében legalább nettó 1,5 milliárd forint mélyépítésből származó árbevétellel. Referenciát kell benyújtani legalább egy nettó 1,5 milliárd forint értékű aluljáró vagy mélygarázs építéséről, egy nettó 800 milliós útépítési és egy nettó 200 milliós közműépítési munkáról, valamint egy nettó 100 milliós kő díszburkolat építésről. Az ajánlatokat a DBR Metró Projekt Igazgatóságnak kell benyújtani.

Az új pályázat nyertesének és partnereinek feladata lesz a Baross tér és a csatlakozó utcák út- és járdaszakaszainak bontása, a közművek, a trolibusz-felsővezeték, a közvilágítás, az elektromos és hírközlési hálózatok bontása, illetve újak építése, a villamospálya bontása, az aluljárórészek bontása és új aluljáró építése, az aluljáró bútorainak szállítása. Díszkivilágítást kell felszerelni a Keleti pályaudvar épületére és az áthelyezett Baross szoborra. A munkák része egy BKV végállomás épület létesítése a Keleti pályaudvar indulási oldalán, a 4-es metró szellőzőjének kivezetése, 2-2 személy- és teherlift szállítása és felszíni építményeinek kivitelezése, valamint egy fedett utasvárakozó építése. A tér zöldfelületét és díszburkolatát is rendezni kell.

Mindezt másfél év alatt kell elvégezni. A nyílt közbeszerzési eljárás ajánlattételi határideje május 2-án jár le, így - az eredményhirdetést követően - a munkák legkorábban a második félévben kezdődhetnek, a befejezés pedig 2013 vége lenne. A nyertes vállalkozónak általános felelősségbiztosítással kell rendelkeznie, ennek kártérítési limitje nem lehet kevesebb, mint 400 ezer euró káreseményenként.

Rosszak az eddigi kivitelezési tapasztalatok, csúsznak a vállalkozók

Az eljáráson nem lehet részekre pályázni, a munkákra csak egyben lehet ajánlatot tenni. A Baross tér felszíni rendezése a 4-es metró első szakaszának utolsó feladatai közé tartozik, ezáltal befejezési határideje a teljes projekt véghatáridejét, a metróközlekedés megkezdését befolyásolja. A határidő betartása a teljes uniós támogatás lehívása szempontjából is fontos, az esetleges késedelem a támogatás elvesztését okozhatja - áll a BKV tenderfelhívásában.

A 4-es metró első szakaszának (a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar között) építését uniós és hazai költségvetési támogatásból, valamint a fővárosi önkormányzat által biztosított forrásból finanszírozzák. A megvalósítás az Új Magyarország fejlesztési terv (új nevén Új Széchenyi-terv), Közlekedés operatív program Városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése című fejezetében kiemelt prioritást élvez. Az Európai Bizottság 2009. szeptember 2-án hozott határozatot a projekt Kohéziós Alapból történő támogatásáról.

A BKV szerint ugyanis a 4-es metró építésének eddigi tapasztalatai alapján a munkák nagyobb egységekre (alagútépítés, állomások szerkezetépítése, állomások belső beépítése, vágányépítés, elektromos hálózatok) bontása is jelentős késedelmet okozott, mivel a külön-külön szerződő cégek szerződéses kötelezettségeik ellenére sem tudták megfelelően összehangolni munkájukat a sok esetben ellentétes érdekekre tekintettel. A Baross téri felszíni rendezés munkáinak részekre bontásával valószínűleg hasonló helyzet állna elő - véli a közlekedési társaság. "A munkák során a vállalkozó hibájából felmerülő esetleges közbenső késedelmeket egy generálkivitelező belső intézkedésekkel kezelné, többletköltség és határidő módosítási igény nélkül, míg a részekre bontás esetében az ajánlatkérővel külön-külön szerződő cégek az összes ilyen igényükkel az ajánlatkérőhöz (BKV) fordulnának, mely az eddigi tapasztalatok alapján többletköltségekhez és határidő kitolódásokhoz vezetne" - indokolta a részajánlattételi lehetőség kizárását a BKV.

Öten tettek ajánlatot az első közbeszerzésen

A tér rendezésére 2010-ben kiírt közbeszerzéssel kapcsolatban az egyik ajánlattevő, a Colas-Alterra Építőipari Zrt. és a Colas Út Építőipari Zrt. alkotta konzorcium kezdeményezett 2011-ben jogorvoslati eljárást a KD-nél. Az akkori eljáráson öten nyújtottak be ajánlatot: a Colas konzorciuma mellett a Stra-Masz 2011 Konzorcium (ennek tagja a Strabag-MML Kft. és a Magyar Aszfalt Kft.), a K2/D Konzorcium (Bilfinger-Berger Civil Hungária Építőipari Kft. és a Penta Általános Építőipari Kft. részvételével), a Swietelsky Magyarország Kft. és a Porr Építési Kft. Közülük a BKV 2011 áprilisában a K2/D Konzorcium, a Porr és a Swietelsky ajánlatait érvénytelenné nyilvánította, majd a májusi eredményhirdetésen a Stra-Masz konzorciumot hirdette ki győztesnek (4,197 milliárd forintos ajánlattal), a Colas ajánlatát (5,039 milliárd forinttal) pedig a második helyre sorolta.

Az előző tender árajánlatai (millió forint)
Colas-konzorcium5 039,5
Stra-Masz 2011 Konzorcium4 196,9
K2/D Konzorcium7 059,1
Swietelsky Mo. Kft.5 364,7

Forrás: Közbeszerzési Döntőbizottság

A BKV nem tekintette a nyertes ajánlatát kirívóan alacsonynak, így indokolást sem kért ezzel kapcsolatban tőle. A KD vizsgálatában azonban megállapította, hogy a közlekedési társaságnak az ajánlatok összehasonlításakor valamennyi ajánlatot figyelembe kellett volna vennie, nem csak a két érvényesnek elfogadottat. A nyertes árajánlata 24 százalékkal volt alacsonyabb az ajánlatok átlagánál (5,544 milliárd forint) és 17 százalékkal a második helyre rangsorolt konzorcium ajánlatánál. A KD szerint ez kirívóan alacsony árajánlat, így a BKV-nak erre vonatkozóan indoklást kellett volna kérnie a Stra-Masz-tól. Mivel ezt nem tette meg, a döntőbizottság megsemmisítette a közbeszerzési eljárást lezáró döntést.

A KD a jogorvoslati eljárás során azt is megállapította, hogy a nyertes az ajánlatában több dokumentumot hiányosan nyújtott be, azokat a BKV-nak pótoltatnia kellett volna.

HOZZÁSZÓLÁSOK