Javult a fizetési morál Európában, a régióban pedig még az átlagnál is jobb a helyzet - derül ki az EOS csoport fizetési szokásokat vizsgáló jelentéséből. Az időben kifizetett számlák aránya az idén már 81 százalékos Magyarországon a lakosság 78 százaléka fizeti pontosan a számláit. A vállalatok csökkentik a számlák befizetési határidejét, 2014-ben még 37 nap volt az átlagos határidő, most már csak 34 nap. Magyarországon változatlanul 37 nap az átlagos határidő.

Kelet-Európában a számlák 80 százalékát fizetik pontosan, Magyarországon ennél rosszabb a helyzet, de javulás van, öt évvel ezelőtt még 74 százalék volt csak az arány. A késve vagy nem kifizetett számlák aránya a régióban 21 százalék, Magyarországon 22 százalékkal csúsznak meg. A magyar vállalatok optimisták a kintlévőségeikkel kapcsolatban, a cégek 24 százaléka gondolja úgy, hogy javulni fognak a fizetési szokások.

Ötből ketten szándékosan nem fizetnek

A késedelmes fizetések és nem fizetések legfőbb oka a vállalati szektorban a körbetartozás, a beszállítói hitelek használata, a csőd, a kapacitáshiány, a műszaki okok és a formai hibák. A lakosság 68 százaléka átmeneti pénzügyi problémák, 53 százaléka tartós fizetésképtelenség miatt nem fizet, 46 százalékuk feledékenységből, 41 százalékuk pedig szándékosan nem fizet, például vitatja a követelés jogosságát.

A nem fizetésnek a vállalatok számára komoly kockázatai vannak, profitkiesést, pénzforgalmi problémákat okozhat. A kintlévőségek kezelésére Európa-szerte a cégek 42 százaléka vesz igénybe küldő partnert, Magyarországon 51 százalék az arány. Tavaly még csak 48 százalékuk kérte követeléskezelők segítségét. Ez indokolt, hiszen egy másik felmérés szerint egyes szektorokban a cégek fele késik a fizetéssel.

Félnek a mesterséges intelligenciától

A kintlévőségkezelők többsége fél attól, hogy a mesterséges intelligencia veszélyezteti a munkahelyét. A digitális fizetési módokat négy vállalat közül jelenleg csak egy ajánlja fel, ez vagy online átutalást jelent, vagy pedig valamilyen szolgáltató bevonásával valósul meg (eWallet), eseteg mobil-applikációval lehet kiegyenlíteni a számlákat.

A cégek 57 százaléka állítja, hogy náluk a digitalizáció szintje magas, és 50 százalékuk használ digitális csatornákat a felszólításokra. A cégek 29 százaléka fekteti be a bevételét kutatásba és fejlesztésbe, és a bevételek 8 százaléka keletkezik a kintlévőségek kezeléséből.