Érik a botrány a mentőautó-tenderen

A Közbeszerzési Döntőbizottság megtiltotta a szerződéskötést a mentőszolgálat nettó 679 millió forintos kerettel meghirdetett járműtenderének nyertesével. Egyes szakmai vélemények szerint a műszaki paramétereknek csak két járműtípus felel meg.
Domokos Erika, 2011. május 4. szerda, 06:40
Fotó: Napi.hu

Eredményt ugyan hirdetett, de még legalább két hétig nem köthet szerződést az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) a nettó 679 millió forint keretösszegben meghirdetett járműbeszerzésének nyertesével, a lengyelországi W.A.S. Wietmarscher Polska Sp. zo.o.-val. A szállítási szerződés aláírására csak akkor kerülhet sor, ha a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) engedélyezi azt. A testület május 16-ig hozhat határozatot az ügyben, de vizsgálatának idejét 15 nappal, majd plusz 10 nappal meghosszabbíthatja.

A KD-nál az a Scorpio Kft. kezdeményezett jogorvoslatot a mentőszolgálat C típusú mentőautók (esetkocsik) beszerzésére kiírt eljárása ellen, amely összességében a legjobb ajánlatot nyújtotta be. A Scorpio mégsem nyert, mert az OMSZ által kért, az alkalmasságát igazoló dokumentumokat nem teljeskörűen nyújtotta be, így ajánlata végül érvénytelen lett. A cég nem ért egyet a mentőszolgálat döntésével, de a folyamatban lévő jogorvoslatra hivatkozva még nem kívánt nyilatkozni a beszerzésről.

Lengyelek és csehek is beszálltak a versenybe

Információink szerint a többször módosított és újra kiírt, legalább 32 mentő szállítására vonatkozó közbeszerzésre öt érvényes ajánlat érkezett. (Várhatóan ennél több járművet kap majd az OMSZ, a pontos darabszám az ajánlattevők árajánlatától függ.)

Az egyebek mellett klímák és megkülönböztető jelzések felszerelésével és forgalmazásával foglalkozó Scorpio a szlovák, orvosi és mentőjárműveket szállító Panax FCS. s.r.o.-val közösen nyújtott be ajánlatot.

Az összességében második legjobb ajánlatot a W.A.S. Polska tette, végül ezt hirdették ki győztesnek. A cég a német Die Wietmarscher Ambulanz- und Sonderfahrzeugbau (W.A.S.) GmbH egyik leányvállalata, egészségügyi és más speciális célú járművek, mint például mobil laborok, közúti és vízi mentők, rabszállítók átalakításával és felszerelésével foglalkozik.

Pályázott még a szintén lengyel és szintén speciális járművek átépítésével (köztük katonai járművekkel is) foglalkozó AMZ Kutno Sp.zo.o, továbbá a német Ambulanz Mobile GmbH & Co. KG, amely sürgősségi, mentő és betegszállító autók felépítésével és szervizelésével foglalkozik, valamint a magyar tulajdonú Pikosystem Kórházi Technológiai Zrt. (új nevén VMD Zrt.) és a HM EI Zrt. (Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt.) közösen.

A Mercedes Sprinterre és a Volkswagen Crafterre illenek a paraméterek

Az OMSZ a legmagasabb szintű mentőellátás biztosítására alkalmas, az uniós MSZ EN 1789 normának megfelelő tanúsítványokkal rendelkező mentőautókat vásárolna. Egyes szakmai vélemények szerint a mentőszolgálat extra felszereltségű, és a műszaki dokumentációban nagyon pontosan meghatározott kritériumoknak megfelelő autókat várt a pályázaton. A Napi Gazdaság Online által megkérdezett (ajánlatot be nem nyújtó) szakértő szerint a műszaki paramétereknek csak a Mercedes Sprinter vagy a Volkswagen Crafter típusok felelnek meg, azonban ilyen típusokra több európai gyártó is épít fel, alakít ki mentőautókat.

A műszaki dokumentációból kiderül, hogy az új, hang- és hőszigetelt autónak dízel üzemű, Euro-V környezetvédelmi besorolású motorral kell rendelkezni. A motorra, a teljesítményre, a felépítményre és a felszereltségre, az elektromos rendszerre, világító berendezésekre és hírközlési eszközökre vonatkozóan is részletesen meghatározta elvárásait az OMSZ. Elvárt felszerelés a tolatóradar és a tolatókamera is. Jótállást minden egységre vonatkozóan legalább négy évre és 240 ezer kilométerre vonatkozóan kell vállalni. Ezen idő alatt a szervizelés és az éves műszaki vizsgáztatás költségeit is állni kell a nyertesnek. Megyénként legalább egy szervizállomással is rendelkezni kell.

Az év végig kellene leszállítani a járműveket. Az OMSZ először (tavaly december végén) legalább 13, majd 39, végül 32 autó szállítására írta ki a közbeszerzést. A pályázóknak referenciát kellett benyújtaniuk az előző két évből legalább húsz mentőautó, vagy hasonló műszaki felszereltségű jármű szállításáról, valamint rendelkezniük kellett 2009 és 2010 átlagában legalább nettó 200 millió forintos teljes árbevétellel, a mentők és az egyéb, speciális járművek értékesítéséből pedig 100 milliós bevétellel.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Ghanima, 2011.05.04 10:48

@yooseph:

Nem vagyok valami nagy szakértő, de amit itt írnak, abból szerintem nem az derül ki, amit írsz.
"A műszaki dokumentációból kiderül, hogy az új, hang- és hőszigetelt autónak dízel üzemű, Euro-V környezetvédelmi besorolású motorral kell rendelkezni. A motorra, a teljesítményre, a felépítményre és a felszereltségre, az elektromos rendszerre, világító berendezésekre és hírközlési eszközökre vonatkozóan is részletesen meghatározta elvárásait az OMSZ. Elvárt felszerelés a tolatóradar és a tolatókamera is. Jótállást minden egységre vonatkozóan legalább öt évre vagy 250 ezer kilométerre vonatkozóan kell vállalni. Ezen idő alatt a szervizelés és az éves műszaki vizsgáztatás költségeit is állni kell a nyertesnek. Megyénként legalább egy szervizállomással is rendelkezni kell."
Ráadásul ez elvileg nyertes pályázó cég egy német cég leányvállalata.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

yooseph, 2011.05.04 08:59

Jó magyar szokás szerint a legsilányabb, de legolcsóbb tender nyer. Ez kell nekünk! Ha belegondolunk, a lengyelek már bizonyítottak mentőautó gyártásban, hiszen ők küldték nekünk a Nysákat.
Olcsó húsnak híg a leve.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html