Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A BMW-gyár magyarországi letelepedésével túlságosan függeni fog a magyar gazdaság a járműipartól, ami igen nagy veszélyt jelent. Csath emelett hiányolja azt az átfogó nemzetstratégiát, amely a tudásalapú társadalom felé segítené az országot, pedig a gondolkodó, kreatív és intelligens emberek országává kell válni.

A közgazdász szerint problémás, hogy bár közpénzről van szó, nem tudni, mekkora állami támogatást kapott a bajor cég, hogy itt létesíti a gyárát. Azonban abból, hogy a létesítésért szintén versengő szlovákok harmincszázalékos állami támogatást ígértek, de mégis Debrecent választotta a cég, arra gondol, hogy ennél többet ajánlott a magyar kormány. (Korábban Vértes András közgazdász a hasonló munkahely-mennyiséget teremtő Apollo Tyres kedvezményei alapján úgy becsülte, hogy 30 milliárd forint lehetett az összes pénzbeli támogatás, ami azt is jelentené, hogy 4-5 évnyi bérköltséget tenne ki az állami segítség.)

"Az állami támogatás biztosan jelentős terhet jelent a büdzsé számára, de kérdés az is, hogy mekkora értékű a termőföld, amelyet kivonnak a termelésből, illetve hogy ezért mennyit fizet az autógyár. Azt sem tudjuk, hogy kap-e adókedvezményt, s ha igen, mekkorát és mennyi ideig. Vagyis ismerni kellene a részletes adatokat, azaz hogy mibe kerül összességében a költségvetésnek a beruházás, és mikorra térül meg" - vélekedett a lapnak Csath Magdolna.

Azt is kifogásolja a szakértő, hogy újabb összeszerelő munkahelyekről van szó, ráadásul a géppark már nagymértékben robotizált lesz, így sokkal kevesebb emberre lesz szükség a működtetéséhez. Attól is tart a közgazdász, hogy a beszállítók valószínűleg szintén nem a kutatás-fejlesztést végzik majd a BMW számára. Ez pedig így ellentmond azoknak a kormányzati kijelentéseknek, amelyek szerint a nagy hozzáadott értékű termelés felé kell elmozdulni.

"A harmadik kérdés, hogy miként befolyásolja ez a befektetés a gazdaság szerkezetét. Pillanatnyilag a magyarországi export mintegy harminc százalékát teszi ki a járműipar. A BMW-gyár üzembe állásával ez akár negyven százalékra is emelkedhet, ami azért veszélyes, mert bármi történik a világpiacon, azt azonnal megérzi az autóipar" - fejezte ki aggodalmát Csath, aki emellett azt is elmondta, hogy a BMW versenyképessége nő azáltal, hogy olcsón gyártathat Magyarországon, az ország esetében viszont ez nem elmondható.

A fotó forrása: Alexander Heinl/dpa/AFP.