Az éttermi beszállítók körmére néz a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ágazati vizsgálatot indított a hazai éttermek, kocsmák és egyéb vendéglátó-ipari egységek - azaz a HoReCa szektor - italbeszerzéseinek elemzésére. Az előzetes ismereteik alapján azt gyanítják, hogy nagy cégek tartják rövid pórázon a cégeket, és ezzel leuralják a piacot.
Szabó Dániel, 2020. október 22. csütörtök, 19:42
Fotó: Pixabay

A Gazdasági Versenyhivatal rendelkezésére álló, a HoReCa szektorra vonatkozó ismeretei alapján az iparágat átszövik az olyan kikötéseket tartalmazó beszállítói megállapodások, amelyek arra ösztönzik a vendéglátói-pari egységeket, hogy kizárólag egy vagy limitált számú vállalkozás termékeit kínálják a vendégeiknek. A jelenség jellemzően a széles portfólióval és jelentős tőkeerővel rendelkező italbeszállítóknak kedvez, miközben gátolhatja az új beszállítók piacra lépését, köztük a kisebb magyar szereplők terjeszkedését - írja közleményében a GVH, amely korábban ilyen ellenőrzést már folytatott a sörbeszállítók esetében.

Akkor meg is állapították, hogy a nagyobb söripari szereplők kötbéres szerződésekkel, előírt fogyasztási kvótákkal, valamint áron alul biztosított eszközökkel szűkítették a versenyt a piacon. A hatóság és a kormány ez ügyben több lépést is tett, így a kisüzemi főzdék előtt megnyílt az út, hogy eljussanak a kocsmákba, éttermekbe, szállodákba.

Ha ugyanilyen szerződések vannak a nem alkoholos italok beszállítóinál, akkor a folyamatok végső soron csökkenthetik a termékkínálatot a hazai vendéglátói-pari egységekben, illetve növelhetik az árakat. Az ilyen típusú piaci gyakorlatok hosszabb távon a vendéglátósokra is hátrányosak lehetnek, hiszen az alternatív beszerzési források visszaszorulásával csökkenhet váltási lehetőségük, és növekedhet kiszolgáltatottságuk. Különös jelentőséget ad a vizsgált kérdéseknek a Covid-19 járvány, amely a hazai éttermek, kocsmák és egyéb vendéglátó-ipari egységeket súlyosan érinti.

Az ágazati vizsgálat során a GVH betekintést nyer az italtermékek beszállítói és a hazai vendéglátóipari egységek közötti üzleti kapcsolatok kereteibe, feltételrendszerébe, valamint a HoReCa szektor forgalmazásának jellemzőibe. A versenyhatóság feltárja a szereplők stratégiáját, üzleti gyakorlatait és ezek hatásait az érvényesített árakra, valamint a fogyasztói jólétre gyakorolt hatást. A kötelező adatszolgáltatáson alapuló ágazati vizsgálat kiterjed mind az alkoholmentes, mind az alkoholos italkategóriák forgalmazására a HoReCa szektorban.

Az érintett piac vállalkozásai kötelesek együttműködni a versenyhivatallal az ágazati vizsgálat során, amelyet a hatóság nyilvános jelentés közzétételével zár majd le. Amennyiben a vizsgálat piaci torzulásokat tár fel, ezek kezelésére a GVH versenyfelügyeleti eljárást indíthat, ajánlásokat tehet a piac szereplőinek, vagy jelzéssel élhet a jogalkotó felé.

HOZZÁSZÓLÁSOK