Európában szenved a magyar Suzuki - megzuhantak a nagy piacok

Közel 17 százalékkal 1,027 millióra esett vissza októberben az újautó-regisztrációk száma az EU-ban az egy évvel korábbihoz képest, a tízhavi elmaradás 5,5 százalékos volt, így összesen 11,28 millió gépkocsira került rendszám - derül ki az európai iparági szövetség, az ACEA jelentéséből.
NAPI, 2010. november 16. kedd, 08:53
Fotó:

Tavaly októberben - a roncsautóprogramoknak köszönhetően - 12 százalék felett volt az éves többlet, szemben a 2008 októberi közel 15 százalékos mínusszal.

A tízhavi adatokat tekintve az EU 15 régi tagállamának összesített piacszűkülése 5,4 százalék volt, míg a 10 új tagország átlaga 7,8 százalékot tett ki. Utóbbi országcsoportban az unióban eladott teljes autómennyiség kevesebb mint 6 százaléka, nem egészen 700 ezer darab talált gazdára.

Az év tizedik hónapjában az összes nagyobb európai piac kétszámjegyű visszaesést mutatott: Franciaországban 18,5, Németországban 20, Nagy-Britanniában 22,2, Olaszországban 28,8, Spanyolországban pedig 37,6 százalék volt a mínusz. Utóbbi egyben az EU legnagyobb visszaesését is jelentette.

A kisebb piacok között Írországi és a balti államok a regisztrációk megduplázódásáról számoltak be. Magyarországon is történt némi növekedés, a közel 3,6 ezer gépkocsi 6 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbit, de a tízhavi 37,3 ezres darabszám így is 29 százalékos elmaradást takar. Szlovákiában január és október között ötvenezer (-25 százalék), Csehországban 139 ezer (+5 százalék), Ausztriában 280 ezer (+2 százalék) talált gazdára.


Ami a gyártók rangsorát illeti - és ez a magyar gazdaság számára sem jó hír - egyelőre nem látszik a statisztikán, hogy felpörgette volna a Suzuki eladásait az új Swift. A japán márka autóiból - amelyeket többségükben Esztergomban készítenek - összesen 157 ezer kelt el január-októberben az EU-ban, az egy évvel korábbinál 25 százalékkal kisebb, így a piacrészesedés 1,7-ről 1,4 százalékra csökkent.

Az élen 21,3 százalékra növelt részesedéssel a VW-csoport áll, miután eladásai a piaci átlagnál kevésbé, 5,1 százalékkal csökkentek.
A második helyre a PSA-csoport, a harmadikra pedig a szintén francia Renault futott be, utóbbi ráadásul úgy, hogy 7 százalékkal tudta növelni forgalmát, így immár az európai piac több mint tizedét birtokolja.
A GM, a Ford és a Fiat ugyanakkor a piaci átlagnál jóval tempósabb visszaesést mutatott fel, de ugyanez volt igaz a Toyotára is.

HOZZÁSZÓLÁSOK