A Napi Gazdaság augusztusi Flottamenedzsment mellékletének cikke - a teljes kiadvány böngészéséhez kattintson ide!


Az autópiac válsága sem bolygatta meg alapjaiban a legnépszerűbb céges autók márka- és típusrangsorát, az eladási darabszámot persze annál inkább. A jogi személyek nevére bejegyzett autók közül idén januártól júliusig mindössze három tudott ezer feletti eladást produkálni - derül ki a Datahouse statisztikáiból.


A legnépszerűbb a Ford Focus lett a maga 1584 darabos eladási értékével. Ebből jelentős részt tett ki a rendőrségi flottaátadás, melynek keretében csak májusban félezer Focus került az állami szervhez. A száz lóerős, 1,6 literes motorral szerelt Focusok korábban amúgy is népszerű választásnak bizonyultak a flottavásárlók részéről, habár a palettán belül ennél jóval izgalmasabb darabokat is találunk. Nem is olyan titkos tipp a rendkívül takarékos és kellemes karakterű, 1,6 literes, 110 lovas turbódízel, a Wagon névre keresztelt kombi pedig igen praktikus ajánlat a maga fél köbméteres csomagterével. A Ford kompaktja ráadásul valóban sokoldalú modell: a három- és ötajtós, illetve kombi változatok mellett még kupé-kabriót is kínálnak belőle, igaz, utóbbi visszafogott népszerűségnek örvend. Nem így a két (!) sportváltozat: a 225 lóerős ST és a 305 lovas RS közül utóbbi már nem is kapható, mivel a legyártani kívánt példányszámot a rajongók alig néhány hónap alatt elkapkodták.


Sportváltozattal ugyan a második helyezett Skoda Octavia is büszkélkedhet, a Focushoz hasonlóan azonban a cseheknél sem az RS kivitelek dominálnak az eladásoknál. A Ford kompaktjához hasonlóan az Octaviát is kedveli a rendőrség, júniusban például 105 darabot adtak át az egyenruhásoknak. A tavaly felfrissült Skoda-modell azonban nem csak az állami szerveknél, de a vállalatoknál is népszerű választásnak számít, amit csak elősegít, hogy egy ideje már az 1,2 és 1,4 literes turbós benzinmotorokkal, illetve dupla kuplungos automata váltóval is lehet rendelni. Előbbiek amellett, hogy derekasan mozgatják a kategóriájából felfelé kilógó ötajtóst, kimondottan takarékosan bánnak az üzemanyaggal, ami a teljes bekerülési költségre is jó hatással van. Az Octavia már ötajtósként is tágas autó, kombiként azonban még nagyobb, 580 literes a poggyásztere. A cseh modell különlegessége, hogy az ötös fogatból csak ehhez rendelhetünk összkerékhajtást, amihez a Scout esetében nagyobb hasmagasság és terepes kiegészítők is járnak, továbbá gyárilag választhatjuk benzin-gáz üzemű kivitelben.


A hazai flottapiac legendás darabja éppen átalakulóban van. Az Opel Astra ötajtós változata ugyanis jelenleg egészen más autót takar, mint a GTC névre keresztelt háromajtós vagy a kombi. Egy biztos, az új modell igen jó autó lett, olyan innovatív extráival, mint például táblafelismerő rendszerrel vagy modern, kis lökettérfogatú turbós benzinmotorjaival és ügyes futóművével a kategória élmezőnyében játszik. Személyre szabhatósága mostanra a kategóriában ezen a téren etalonnak számító Volkswagen Golféval vetekszik, így már nem feltétlenül kell megszólalásig hasonló autókból állnia egy Astra-flottának. Érdekes, még ha flottavásárlási szempontból nem is feltétlenül releváns extra a FlexRide állítható futómű, a hátsó lökhárítóból kihúzható bicikliszállító, de az akár 19 colos könnyűfém felnik is említést érdemelnek.


Persze a Volkswagent sem kell félteni: a cégautó-népszerűségi lista negyedik helyén befutó Golfhoz ugyan nem lehet választani táblafelismerő rendszert, különleges extrákban azonban nem szenved hiányt a kompakt kategória egykori elindítója. A Volkswagent akár állítható futóművel és távolságtartó tempomattal is felszerelhetjük, mi több, a hagyományoknak megfelelően akad belőle igazi sportváltozat is. Flottaautót keresőknek azonban ennél jobb hír, hogy a Golfhoz is rendelhetők az 1,2 és 1,4 literes turbós benzinmotorok 85 és 105, illetve 122 és 160 lóerős teljesítménnyel. Mindegyik négyhengeres választható a hétfokozatú dupla kuplungos automata váltóval is, vagyis igen kellemes céges autó állítható össze belőle - még ha nem is a legolcsóbban.


A lista ötödik helyezettje igazi kakukktojás: a többiekkel ellentétben ez ugyanis nem egy kompakt, hanem egy kiskategóriás modell. A Skoda Fabia szintén nemrég újult meg, a ráncfelvarrás pedig igen jót tett a legkisebb cseh megjelenésének. A korábbinál előnyösebb fazonnál persze több érv is szól a Fabia mellett: a kombiként is kapható kis autót például már lehet az 1,2 literes TSI motorral rendelni, de hasonló lökettérfogatú dízelegység is választható hozzá. Ha extrákkal nem szerelhetjük is fel olyan gazdagon, mint testvérét, a VW Polót, azért jó hír, hogy hétfokozatú DSG váltót ebbe is választhatunk. A Fabia megjelenése a legnépszerűbb céges autók között ráadásul megerősíti azt a több helyről hallott információt, miszerint a cégek figyelme egyre inkább a korábban megszokottnál kisebb kategóriák felé fordul. Ez számos szempont alapján indokolható, a válság okozta gazdasági megrendüléstől kezdve a kis autók méretnövekedésén keresztül a környezettudatosságig - ugyanakkor az adott alkalmazottat akkor is rosszul érinti, ha egy kategóriával kisebb autóval kell járnia.