A Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) tavaly októberi felmérése szerint a tagcégek az idei évre közel 10 százalékos létszámbővítést terveztek.

A nehezedő munkaerő-toborzást érzékelve a szolgáltató központok egy része külföldi munkavállalók egyre növekvő arányú foglalkoztatásában gondolkodik. Tapasztalatuk szerint sok esetben könnyebb külföldről Magyarországra vonzani a megfelelő képzettséggel és készségekkel rendelkező munkavállalókat, mint itthoni forrásból fedezni az igényt. Bár ez az út önmagában járhatónak tűnik, de számos nehézséget is magában hordoz.

Túlságosan hosszú az az idő, átlagosan 45-50 nap, amíg egy-egy meghirdetett állást be tudnak tölteni az ssc-k. Ezt az időt akkor lehet lecsökkenteni, ha többen jelentkeznek ezekre a pozíciókra. Rendelkezésre áll a szükséges munkaerő, de mintha a cégek és a jelöltek elbeszélnének egymás mellett. Az egymásra találás érdekében mind a cégeknek, mind a munkavállalóknak bizonyos dolgokon érdemes változtatniuk - idézi a közlemény Dobár Attilát, a Job Kft. ügyvezető igazgatóját.

Csak az előítéleteket kéne ledönteni

Több energiát kell szánni annak bemutatására, mivel is foglalkoznak ezek a cégek. A kívülálló nem is gondolná, hogy milyen sokféle, sokszor összetett, komoly képzettséget igénylő, kihívást jelentő feladatokat kell egy ilyen vállalatnál ellátni.

A most is kínált állások köre a hr-t, a logisztikát, a marketinget, az eladástámogatást, az it-t és a pénzügyeket öleli fel - vagyis nagyon széles a paletta. Önmagában a vonzó körülmények, a versenyképes fizetés, a külföldi utazás lehetősége vagy a jó csapatszellem megléte nem pótolja azt, ha magát a munkát egysíkúnak vagy monotonnak gondolja valaki, márpedig a jelöltek interjúztatása során gyakran találkozunk evvel a tévképzettel.

Az is rendre előfordul, hogy a szakmai zsargonban megfogalmazott, összetett és nehezen kibogozható pozíciónevek elriasztják az érdeklődőket, pedig ezek mögött világos, egyszerűen megfogalmazható feladatkörök rejlenek, ezen is viszonylag egyszerűen lehetne változtatni - mondta Dobár Attila.

A magyarországi szolgáltatóközpontok - a telekommunikációs és technológiai cégektől a pénzügyi szolgáltatókon át a kereskedelmi cégekig és az energia- és közüzemi szolgáltatókig - az egy, de inkább két idegennyelv magabiztos tudásával rendelkező, felkészült és a kitartó munkára kész munkavállalókat keresik, és az átlagost lényegesen felülmúló feltételeket és munkakörülményeket, gazdag cafeteriát és komoly megbecsülést kínálnak.